קטין שהיה שותף למעשה הריגה של עובר אורח תמים ברמלה יחד עם חבריו, והורשע בגין הריגה, הגיש לאחרונה ערעור וביקש להפחית את עונשו תוך הבעת חרטה וצער רב. בית משפט העליון קיבל בשבוע שעבר (יום א') את הערעור עקב שיקולי שיקום וקבע כי המערער ירצה שבע שנות מאסר במקום שמונה שנים.

 

על פי עובדות כתב האישום, בחודש מרץ 2012 יצא המנוח, אב לחמישה ילדים כבן 50, לטיול לילי עם הכלב, סמוך למקום מגוריו בעיר רמלה. בדרכו הוא נתקל בחבורה של שמונה נערים וביניהם גם המערער. הנערים קיללו את המנוח תוך שימוש באמירות גזעניות ויידו לעברו אבנים.

 

בשלב מסוים אחד הנערים אמר כי הוא רוצה לירות במנוח וביקש מהמערער להביא לו אקדח. המערער מסר לו את הנשק ועודד אותו לירות ברגליו. הנאשם ירה לעבר פלג גופו העליון ולעבר כלבו והרגם, לאחר מכן נמלטו הנערים בלא הושטת עזרה, והותירו את המנוח להתבוסס בדמו.

 

המערער שהיה בשעת המעשה קטין כבן 15 ו- 9 חודשים, מילא תפקיד חשוב וקשה באירוע, הוא קרא לנאשם להתחמש, התלהם והורה לו לירות ברגלי המנוח, והיה לקריאתו קשר סיבתי לשליפת האקדח. המערער היה הנאשם השני בכתב האישום המרכזי, והורשע על פי הודאתו בהריגה ובהחזקתם ונשיאתם של נשק ותחמושת שלא כדין והיזק לבעל חיים.

 

הנאשם שירה במנוח נדון ל 12 שנות מאסר בפועל, ועל המערער נגזר מאסר בפועל למשך 8 שנים, מאסר על תנאי ופיצוי בסך 100,000 שקלים למשפחת המנוח. הנאשם השלישי נדון ל- 4.5 שנים.

 

המערער ביקש הקלה בעונש המאסר וטען בין היתר כי העבירות והיחס אל מול הנאשמים האחרים בפרשה, שנדונו לעונשים קלים משמעותית משלו, למעט הנאשם הראשון, מצדיקים הפחתה. עוד ציין כי שהה במעצר בית למשך כשנתיים, ואמירתו "תירה לו ברגליים" מעידה על הלך רוח ומודעות נמוכה של מחשבה פלילית, כאשר הכל בוצע בגדרי הקטינות על משמעותה העונשית.

 

מתסקיר עדכני של שירות המבחן לנוער עלה כי כיום המערער בגיר כבן 19 שנים ועבר לבית סוהר למבוגרים. הוא מצוי בהליך טיפולי במאסר ומתפקד באופן חיובי בפרויקט שיקומי. בנוסף הוא מגלה מוטיבציה לשינוי ואף מתכונן לקראת לימודים אקדמיים. המערער הביע צער רב וחרטה, וציין שהאירוע יצר עומס כלכלי גדול על משפחתו שמטפלת בבן סיעודי.

 

חרף חומרת הפרשה ותרומתו המשמעותית של המערער לפטירתו לשווא של המנוח, החליט בית משפט העליון בלב כבד, ללכת במידת מה לקראתו ולהפחית שנה אחת ממאסרו בפועל. זאת בשל הפער בין מעשיו של הנאשם המרכזי למעשיו של המערער ובשל שיקולי שיקום והתנהגותו במאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את הערעור וציין כי הוא מקווה שהמערער ימשיך בקו השיקום ולא ישוב לבצע עבירות. לפיכך קבע כי עונשו יעמוד על שבע שנים, במקום שמונה שנות מאסר.

 

ע"פ 6290/14