עובד שהתפטר מרשת הסופרמרקטים רמי לוי הגיש תביעה כנגד הרשת בטענה שהתפטר בדין מפוטר בשל יחס משפיל שספג ממנהל הסניף, ולכן הוא זכאי לפיצויי פיטורין ודמי הודעה מוקדמת, וכן פיצויים עבור עוגמת הנפש שנגרמה לו. מאחר שהשיחה בין העובד למנהל הוקלטה, ותמלול השיחה הוכיח כי המנהל האשים אותו בגניבה וכינה אותו בביטויים קשים, התקבלה התביעה ביום ה' בבית הדין לעבודה. הנתבעת חויבה בפיצויים בסכום של כ-21 אלף שקלים, ונוסף על כך בתשלום הוצאות התובע בסך 4,500 שקלים.


התובע עבד באחד מסניפי הרשת במשך כשנתיים. לטענתו, יום אחד התעורר ויכוח בינו לבין מנהל הסניף, שבמהלכו קילל אותו המנהל והאשים אותו בגניבת שעות. לנוכח העלבון והפגיעה מדבריו, הוא נטש את העבודה. לגרסתו, נסיבות אלה מהוות הצדקה להתפטרותו בדין מפוטר.


לעומתו טענה הנתבעת כי במשך החודשים האחרונים לעבודתו, החל התובע להתנהג בצורה שתגרום לפיטוריו, לאחר שהחליט לעזוב את העבודה. הוא נהג לאחר או להיעדר, ביצע "שביתה איטלקית", שיבש את העבודה במהלך המשמרת ועוד, כל זאת כדי לגרום לה לפטר אותו ולזכות בפיצויי הפיטורין.


המנהל הוקלט כשהוא מטיח עלבונות בעובד ומאשים אותו שהוא גונב שעות


לגבי הוויכוח בינו לבין המנהל, טענה הרשת כי העובד פנה אל המנהל בבקשה לקבל מכתב פיטורין. המנהל ענה לו בשלילה, ואז הוא החל לקלל אותו ונטש את המשמרת. מאחר שהוא לא נענה לדרישותיה לשוב לעבודה, לטענתה יש לראות בו כמי שנטש ולכן אינו זכאי להודעה מוקדמת ופיצויי פיטורין.


כאמור, הוויכוח המדובר הוקלט והוצג כראיה לבית הדין. הוא החל בדיון על שעות העבודה והחתמת כרטיס הנוכחות של התובע, כאשר בשלב מסוים חלה החרפה בטון ובדברים שנאמרו. המנהל הוקלט אומר לתובע שהוא עובד לא טוב, מכנה אותו "חרא של עובד" ומאשים אותו בגניבת שעות.


על פי הדברים שנאמרו בוויכוח הגיע בית הדין למסקנה כי החרפת הטון הגיעה מצדו של המנהל, מבלי שהתובע ביצע כל פרובוקציה מצדו. דבריו היו גסים, פוגעניים ובוטים, הקצינו ככל שהשיחה התקדמה ונאמרו מספר פעמים. בית הדין הוסיף כי גם אם לאחר מכן התובע החזיר בדברים קשים מצדו שלא הוקלטו, עדיין אין הצדקה להתנהגותו של המנהל כלפיו.


טענתה של הרשת כי מדובר בתביעה סחטנית לאור התנהגותו של העובד בחודשי העבודה האחרונים שלו, נדחתה על ידי בית הדין, אשר העלה את השאלה מדוע היא לא פיטרה אותו בנסיבות שתיארה, וקבע כי למעשה היא ניסתה להשאיר אותו בעבודה "בכוח", עד שיעזוב מרצונו. כמובן, מדובר בהתנהלות לא ראויה ולא לגיטימית של מעסיק במסגרת יחסי העבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי
פורום פיצויי פיטורין


התביעה התקבלה מאחר שהחוק קובע כי במקרה שעובד התפטר בשל הרעה מוחשית ביחסי העבודה בנסיבות שבהן הוא אינו יכול להמשיך בעבודתו, גם במקרה של הטחת עלבונות על ידי המנהל, ההתפטרות נחשבת לפיטורין. בית הדין חייב את הרשת לשלם לתובע כ-21 אלף שקלים המורכבים מפיצויי פיטורין, פיצויים עבור עוגמת נפש, הפרשות פנסיוניות והודעה מוקדמת, וכן הורה לה לשלם את הוצאות התובע בסך של 4,500 שקלים.


ד"מ 30580-07-14