הוריה של נערה בת 17 הגישו בקשה בהולה לבית המשפט לענייני משפחה שיתיר לה להינשא לבן זוגה בן ה-19, אף שטרם הגיעה לגיל הנישואין המותר, לאחר שכבר הזמינו אולם וצלם ושלחו הזמנות לאורחים, מכיוון שהנערה נכנסה להריון. בשבוע שעבר (יום ג') החליט בית המשפט לדחות את הבקשה, לאחר שלא מצא עילה או נסיבה מיוחדת לסטייה מהוראות החוק.


הגיל המינימלי לנישואין בישראל הועלה בשנת 2013 מגיל 17 ל-18, בהתאם לחוק גיל הנישואין, ובית המשפט לענייני משפחה מוסמך לאשר נישואי קטינים מעל גיל 16 אם השתכנע שקיימות נסיבות חריגות המצדיקות זאת, תוך מתן דגש על טובת הקטין.


במקרה זה הבקשה הוגשה כחודש לפני מועד החתונה המיועד, ופסק הדין ניתן ממש ביום הנישואין. בנסיבות אלה לא היה מקום לבקש מרשויות הרווחה לערוך תסקיר בעניין הקטינה, ובית המשפט נאלץ לפסוק על סמך חקירת הצדדים בלבד.


משפחתה של הנערה עלתה לארץ מצרפת, ובבקשה שהגישו ההורים הם טענו כי בתם ובן זוגה אוהבים אחד את השני והיא אף נכנסה להריון, ולכן הם מעוניינים לבוא בברית הנישואין. הם ביקשו מבית המשפט לאשר את הבקשה מהר ככל שניתן, מאחר שכבר קבעו את המועד, הזמינו אולם ושלחו הזמנות.


ההורים הוסיפו כי ילדתם מעוניינת להתחתן מרצונה החופשי ומבלי שהופעל עליה לחץ מכל גורם. באותה נשימה הסבירו ששתי המשפחות הן מסורתיות, ובשל המצב סבורות כי לטובתה עליה להתחתן בהקדם. אם החתונה תידחה תיגרם להם עוגמת נפש ואף נזק כספי בשל האורחים הרבים שהוזמנו, חלקם מחו"ל.


בית המשפט: נראה שהרקע לרצון להתחתן הוא הבושה מנשיאת הריון ללא נישואין


היועץ המשפטי התנגד למתן ההיתר, בטענה שאין במקרה זה כל סיבה מיוחדת הנוגעת לטובת הנערה. כמו כן הוא טען כי החתן המיועד הוא בעל דפוס עברייני, וכי ייתכן שייכנס לכלא מאחר שתלויים לחובתו ארבעה תיקים במשטרה בגין פריצה, גניבה ואיומים.


הקטינה נחקרה באשר לאפשרות שתיאלץ לגדל את הילד לבדה במקרה שבעלה לעתיד יורשע וייכלא, והשופט התרשם מתשובתה כי היא אינה מבינה את ההשלכות של עניין זה על חייה.


כמו כן, לא צורפו לבקשה תוכניות ריאליות לפרנסתם העתידית של הזוג המיועד, אלא רק נטען שהחתן מתכוון לעסוק בשיפוצים.


השופט ציין בפסק דינו כי ללא ספק העובדה שהנערה בהריון השפיעה בצורה משמעותית על ההחלטה להתחתן, והוסיף כי בבקשה עצמה לא מצוינת כל נסיבה חריגה למתן ההיתר לנישואין.


הוא הדגיש שלא בכדי הוחלט להעלות את גיל הנישואין המותר, אשר נקבע כדי למנוע נישואי בוסר ובוסס על מגוון מחקרים בעניין, שמצאו והוכיחו כי החלטה על נישואין והקמת משפחה צריכה להתבצע תוך בשלות נפשית, גופנית וחברתית.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני
פורום בית משפט לענייני משפחה


מאחר שנראה כי במקרה זה ההחלטה על החתונה באה ממניע של בושה לשאת הריון ללא נישואין, אשר אינו קשור לטובת הקטינה ומעיד שההחלטה לא התקבלה על דעת הזוג המיועד אלא בשל הנסיבות, החליט השופט לדחות את הבקשה.


ה"נ 39578-05-15