כנגד החייבת, אשר הפעילה גני ילדים במשך כעשרים שנה, הוגשו תביעות חוב בסכום של כמיליון וחצי שקלים. המנהל המיוחד טען כי החובות נוצרו בשל חוסר תום לב, על כן ביקש לבטל את צו הכינוס ולדחות את הבקשה להכרזתה כפושטת רגל. בית המשפט המחוזי מרכז לוד דחה בשבוע שעבר (יום ה') את הבקשה לביטול ההליך, ונתן לחייבת הזדמנות לפתוח דף חדש בחייה.

 

בתחילת חודש ספטמבר 2010, החייבת הגישה בקשה למתן צו כינוס והכרזתה כפושטת רגל. היא הצהירה על 77 נושים, מתוכם גם הורים שרשמו את ילדיהם לגנים, והוגשו נגדה 39 תביעות חוב בסכום של כמיליון וחצי שקלים. לטענת החייבת, החובות נוצרו בשל ניהול עסקי כושל של גני הילדים, פתיחה וסגירה של מספר גנים ונסיבות חריגות כמו התנגדויות שכנים והצורך למצוא מבנה המתאים לצורכי הגן ולדרישות הרשויות השונות.

 

החייבת ציינה כי בשנת 2008, לאחר שנסגר הגן הקודם, היא מצאה מקום מתאים והחלה בהליכים לקבלת האישורים הנדרשים לפתיחת הגן, אולם נאלצה לשכור מבנה נוסף לכיתת תינוקות. בסוף שנת הלימודים, הבינה כי אינה יכולה לעמוד בהוצאות הכרוכות, ואף היה ניסיון שלא צלח לצרף את בעל הנכס כשותף לגן.

 

במקביל היא פתחה גן נוסף, אך בעקבות התנגדויות השכנים, היא נדרשה להעביר הגן למקום אחר. לאור התחייבויותיה להורים, היא עשתה מאמצים רבים לאתר מקום חלופי לגן, ואכן ימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים היא מצאה מקום חלופי, אך אז התייצב שכן בכניסת הגן, ואיים למנוע את פתיחתו גם באמצעים אלימים. בלית ברירה נאלצה להודיע להורים כי לא תוכל לפתוח שנת הלימודים.

 

לשם כיסוי העלויות הכרוכות בפתיחת גן ובהפעלתו, היא פדתה את השיקים העתידיים של הורי הילדים לשנת הלימודים הקרובה, אולם נסיבות חריגות הביאו לקשיים בהפעלת הגנים וגררו הוצאות נוספות, אשר הביאו אותה בסופו של דבר לפשיטת רגל.

 

מנגד טען המנהל המיוחד, כי החייבת יצרה את חובותיה בחוסר תום לב, מאחר שגבתה מהורי הילדים שיקים דחויים, מבלי שהזהירה אותם כי היא מצויה בקשיים כלכליים ואף קיימת אפשרות ממשית שלא תיפתח את הגן בשנת הלימודים. ובשל הסיכון הגבוה, היה עליה להימנע מגביית תשלום ומימוש שיקים דחויים שמסרו ההורים כבטוחה לתשלום שכר הלימוד.

 

אדם המצוי בקשיים כלכליים רשאי לפתוח עסק חדש לצורך פירעון החובות

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, ציין בית המשפט כי לא חל איסור על אדם המצוי בחובות להקים עסק חדש, כדי שהכנסותיו ישמשו לפרוע חובותיו מעסקיו הקודמים. ואף השתכנע כי החייבת החלה בניכיון שיקים של ההורים עוד לפני בקשתה לצו כינוס, לצורך מימון הפעלת הגנים. וכי עד למועד סמוך מאוד לפתיחת שנת הלימודים, היא עשתה מאמץ לפתוח את הגן.


יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים
פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

בית המשפט קבע כי החוב להורים לא נוצר בחוסר תום לב, אלא בשל היעדר תכנית עסקית מסודרת, הכוללת את כל ההוצאות הנדרשות להסדרת פעילות הגנים ונסיבות שלא היו תלויות בה, כמו התנגדות שכנים. לפיכך דחה את הבקשה של המנהל המיוחד לביטול ההליך בשל חוסר תום לב והכריז על החייבת כפושטת רגל.

 

פש"ר 3270-09-10