חברה פרטית שהתפרקה ומנהלה שנכנס להליך פשיטת רגל ביצעו במהלך פעילותה של החברה שבע עבירות מס, רובן בגין העברה מאוחרת של המס אשר נוכה משכר העובדים בסכום של 19 אלף שקלים. לפני שבוע (יום ג') ניתן גזר דינם בבית משפט השלום בנצרת, שהטיל על החברה קנס בסך של 2,500 שקלים ועל המנהל קנס של 4,000 שקלים, ארבעה חודשי מאסר על תנאי וחתימה על התחייבות להימנע מעבירת מס בעתיד בסכום של 2,000 שקלים.


הנאשמים הודו בעבירות והורשעו על סמך הודאתם בגין אי העברת המס במועד וכן בכך שלא הגישו דוח שנתי על הכנסותיה של החברה בסך של כשני מיליון שקלים, בשנת 2012.


בטיעוניה לעונש הזכירה המאשימה את החומרה שבעבירות מס ואת הפגיעה שעבירות אלה גורמות לקופת המדינה ולכיסם של כלל האזרחים, וייחסה חומרה יתרה לכך שמחזורה השנתי של החברה אשר לא דווח גבוה מאוד ולעובדה שניכויי המס לא הועברו, בטענה שמדובר בגניבה של ממש.


עם זאת, המאשימה לא התעלמה מכך שהמחדלים הוסרו במלואם ושעברו של המנהל נקי, ולכן הסתפקה בעתירה לעונש של מאסר על תנאי ובהטלת קנסות מידתיים, בהתחשב בעובדה שהחברה כבר אינה פעילה.


גם הסנגור ביקש מבית המשפט להתחשב בכך שחוב הניכויים שולם במלואו עוד לפני שהוגש כתב האישום ושהמחדלים הוסרו במלואם. לטענתו, בית המשפט אף צריך להתחשב בעובדה שהחברה פעלה במשך תקופה ממושכת כחוק, אך נקלעה למשבר כלכלי קשה שהוביל לסגירתה ולפשיטת רגל של המנהל, אשר עובד היום כשכיר.


כל העבירות בוצעו בפרק זמן קצר, בתקופה של משבר כלכלי שהוביל לסגירת החברה


השופט ציין כי מדובר בעבירות חמורות מאוד אשר פוגעות במשק ובכלכלה באופן משמעותי וגורמות לנזק בערך הנשיאה השוויונית בנטל תשלום המסים על ידי כלל הציבור. חומרה נוספת מצא במספר הרב של העבירות ובמחזור הפעילות הגבוה של החברה, כאשר המנהל נושא באחריות הבלעדית לביצוע העבירות.


עם זאת מצא השופט להתחשב בעובדה שכל העבירות התבצעו בפרק זמן קצר שנמשך רק כמה חודשים, בצורה המתיישבת עם הטענה למשבר הפיננסי שהחברה נקלעה אליו, וראיה לכך מצא בסגירת החברה מיד לאחר ביצוע העבירות.


כמו כן סקר השופט את הנסיבות האישיות של הנאשם שאינן קשורות לעבירות, וזקף לזכותו את עברו הנקי מפלילים, את הודאתו בביצוע המעשים שחסכה זמן יקר מבית המשפט, ובייחוד את דאגתו ומאמציו להסיר את מלוא הנזק שנגרם בשל העבירות ולפצות על הנזק שגרם, עניין שמהווה שיקול מכריע בנוגע להקלה בעונש.


שקלול כל הנסיבות הביא את השופט למסקנה כי אין מקום לחרוג ממתחם העונש הראוי לעבירות אלה, אשר נקבע בפסיקה בעבר, ונקבע כי איזון ראוי יתקבל באמצעות קנס מידתי בצד התחייבות להימנע מהעבירות בעתיד וענישה הצופה לעתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום עבירות מס


בשל כך נקבע כי החברה תשלם קנס של 2,500 שקלים ואילו המנהל ייקנס ב-4,000 שקלים ויחתום על התחייבות כספית של 2,000 שקלים כי לא יבצע בעתיד עבירות מס נוספות.


ת"פ 39241-11-13