מה העונש ההולם לצעיר בן 23, אשר בעת שירותו הצבאי כשוטר מג"ב ומפקד בבסיס טירונות גנב שני טלפונים סלולריים ומזומן מטירונים שהיו פקודיו? אתמול (יום א') דן בסוגיה זו שופט בית משפט השלום בירושלים, אשר קבע כי לא ניתן שלא להרשיע אותו לאור חומרת המעשים, אך מצד שני התרשם שמדובר בצעיר נורמטיבי ולכן אפשר להסתפק בעונש מרתיע. בהתחשב במכלול הנתונים, הוחלט לבסוף לגזור עליו 140 שעות של שירות לתועלת הציבור, שלושה חודשי מאסר על תנאי ותשלום פיצוי בסך 750 שקלים לכל אחד מבעלי הסלולריים הגנובים.


המפקד גנב שני טלפונים סלולריים מחדרם של הטירונים, ואף מכר אחד מהם


הנאשם הורשע לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון, כי בעת היותו סמל מחלקה בבסיס הטירונות, נכנס לחדר הטירונים בשעת בוקר מוקדמת, חיפש בתיקיהם וגנב מהם שני אייפונים ו-200 שקלים במזומן.


כאשר התגלתה הגניבה הוא לקח חלק ב"מסדר בושה" שנערך לטירונים כדי לנסות ולמצוא את הגנב, אשר כלל חשיפת כל חפציהם לעני המפקדים והחברים, אף על פי שידע היטב שהטירונים אינם מעורבים בגניבה, מאחר שרק ידו הייתה במעל. בחלוף שבוע הוא מכר לשוטר מג"ב המשרת איתו את אחד ממכשירי הטלפון, מבלי שהרוכש ישע מהיכן קיבל אותו.


המחלקה לחקירות שוטרים שניהלה נגדו את התביעה טענה כי מדובר בעבירה נפוצה מדי, למרות חומרתה ופגיעתה הקשה בקורבנות ובתחושת הביטחון שלהם. חומרה יתרה יש בפגיעה בייצוגה של משטרת ישראל על יד הנאשם. לעומתה ביקש הסנגור להסתפק בעונש מתון מכיוון שהגניבה לא הייתה מתוכננת ולכן יש מקום אף לבטל את הרשעתו, הואיל ועצם הגשת כתב האישום נגדו פגע בדימויו וגרם לו לבושה, ומהווה עונש מספק ולקח שלא יישכח.


בית המשפט: טענת הנאשם שפעל כדי להעניש באופן חינוכי את הטירונים רק מחמירה את מצבו


על פי תסקיר המבחן שנערך בעניינו, שירותו הצבאי של הצעיר קיבל תפנית משמעותית אחרי שהודה בעבירות, והוא סיים אותו בתפקיד טבח. הוא טען כי לא תכנן לבצע את הגניבה ורק התכוון להזהיר את הטירונים שלא ימשיכו בהתנהגותם הרעה. הוא היה בתקופה מורכבת ובקשיים כלכליים, ולכן נהג בפזיזות. הוא לא התוודה מיד לאחר מעשה משום שחש בושה. הוא הביע את צערו וביקש מבית המשפט לנהוג בו ברחמים, וקצין המבחן התרשם שאפשר לשקול לחיוב את האופציה של אי הרשעתו.


השופט, אשר הבהיר כי אין לזלזל בפגיעה בקניינם של בעלי רכוש, סבר כי טענתו של הנאשם שנקט פעולה חינוכית כנגד חייליו הסוררים רק מחמירה את מצבו, מאחר שלא לקח אחריות על מעשיו. גם הנסיבות חמורות במיוחד, מאחר שמדובר במפקד שגנב מפקודיו, אותם פקודים שהוא אמור להוביל בקרב והם אמורים לסמוך עליו באופן מוחלט. מעשיו ביטאו זלזול והתרסה ברכושו של האחר, ולכן נקבע שיש להרשיע אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


עם זאת, מדובר בצעיר נורמטיבי אשר אין חולק כי הוא מתחרט על מה שעשה. לכן קבע השופט שיש להטיל עליו עונש מרתיע אשר יבהיר לו את חומרת העבירות ולא כזה שימוטט אותו או ישבור אותו. לאור זאת נקבע שהצעיר ירצה 140 שעות של שירות לתועלת הציבור ויפצה את בעלי המכשירים הגנובים ב-750 שקלים לכל אחד. כמו כן הוטלו עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי.


ת"פ 21839-04-14