אף על פי שצעיר בן 21 גידל בבית אחותו שלושה עציצי קנביס במשקל קטן מאוד של גרם, שנועדו לצריכה עצמית, אחרי שנתפס, הודה והורשע, ביום ד' החליט בית משפט השלום שלא לחרוג ממתחם העונש, וקבע שעליו לרצות חודשיים של עבודות שירות, הטיל עליו מאסר על תנאי של שמונה חודשים ותשלום קנס בסך של 1,500 שקלים, הורה לו לחתום על התחייבות כספית בסך של 7,500 שקלים להימנע מגידול סמים בעתיד, וכן פסל את רישיונו לשלושה חודשים.


הצעיר הודה והורשע בכך שגידל בדירתה של אחותו שלושה עציצים שמשקלם המדויק הגיע ל-1.3 גרם, וכן שגידל אותם בתוך ארונית מצופה אלומיניום עם מנורת פלורסנט, מד טמפרטורה, מאווררים ורשת ייבוש. הוא נתפס עקב חיפוש שנעשה בדירה, אחרי שהורשע כבר בעבר על החזקת חשיש לצריכה עצמית.


במסגרת הסדר טיעון שהושג בין הצדדים, הסכימה התביעה להגביל את עתירתה לעונש לחודשיים מאסר שירוצו בעבודות שירות, והצעיר נשלח לתסקיר שירות המבחן. מהתסקיר עלה שהוא עבר כמה תאונות דרכים כשנהג על קטנוע, וסבל מזעזוע מוח ושברים. הוא לא גויס לצבא בגין פציעותיו, והשתמש בחשיש כדי להפחית את הכאבים.


בית המשפט: גידול סמים הכולל הכנה מוקדמת ושימוש בציוד מיוחד אינו דומה לגידול עציץ בודד באדנית


שיתוף הפעולה שלו עם קצין המבחן היה חלקי, והוא נמצא לא מתאים למעצר בית. דגימות השתן שמסר הציגו תחילה שרידי סם, אך בהמשך הדרך נמצאו נקיות, והצעיר הכחיש כי יש לו בעיית התמכרות ולכן נקבע שאינו מתאים להשתלב בטיפול גמילה. לטענתו, גידול הסמים נועד לצריכה עצמית בלבד ומאז שנעצר חדל לעשן סמים.


לאור גילו הצעיר, בדיקות השתן הנקיות והאחריות שלקח על מעשיו, המליץ קצין המבחן להטיל עליו עבודות שירות בשילוב מאסר על תנאי לצורך הצבת גבולות והרתעה.


סנגורו הפנה לגזרי דין שניתנו בעבר אשר נמנעו ממאסר אף על כמויות גדולות יותר, וגם הדגיש כי השימוש בסמים נעשה כדי להקל על הכאבים שהצעיר סובל מהם. ואולם, השופטת ציינה כי מדובר בגידול הכולל הכנה מוקדמת והצטיידות בכלים מיוחדים, ולכן המקרה אינו דומה לגידול של עציץ בודד באדנית, השקייתו ותו לא, וזאת גם אם נתפסה כמות קטנה כפי שאכן קרה במקרה זה.


עצם הגידול הוא עבירה חמורה, ואף הטענה שהוא נועד להקל על הכאב לא התקבלה, לאור העובדה שחלוקת הקנביס הרפואי בארץ לאלו שסובלים מכאב היא מהמתקדמות בעולם, לדברי השופטת. גם העובדה שהנאשם גידל את הסם בביתה של אחותו היוותה שיקול לרעתו, מאחר שהיא העידה על ניסיונו להרחיק עצמו מהפשרות להיתפס, אפילו במחיר פגיעה אפשרית באחותו.


השופטת הזכירה כי חריגה ממתחם הענישה לטובת הנאשם יכולה לבוא רק במקרה של שיקולי שיקום, אשר אינם מתקיימים במקרה זה ואף להיפך, מאחר שהנאשם לא הכיר בכך שהוא נזקק לטיפול.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


מסיבות אלה גזרה השופטת על הצעיר, למרות הכמות הקטנה, חודשיים מאסר שירוצו בעבודות שירות, קנס בסך של 1,500 שקלים, שמונה חודשי מאסר על תנאי, פסילת הרישיון לשלושה חודשים והתחייבות על סך 7,500 שקלים להימנע מעבירה דומה.


ת"פ 38591-06-14