עיריית חולון נתבעה לשלם עבור נזק שנגרם למשאית כתוצאה מפגיעה בעץ, אשר בלט בצורה מסוכנת בכביש שהתבצעו בו עבודות תשתית. בשבוע שעבר (יום א') חילק בית משפט השלום את האחריות לתאונה בין הצדדים, באופן שהעירייה נושאת ב-70% מהאחריות ונהג המשאית ב-30%. לפיכך חויבה העירייה לשלם כ-19 אלף שקלים, בתוספת הוצאות משפט בסך של כ-5,000 שקלים.


את התביעה הגישה סוכנות הביטוח של נהג המשאית אשר שילמה לו על הנזק שנגרם, כתביעת שיבוב. נהג המשאית העיד כי בשעות החשיכה נהג במשאיתו בכביש שאינו נוסע בו בדרך כלל, כאשר נפגע מהעץ שנטה באופן מסוכן לתוך הכביש. הוא חשב תחילה שפגע ברוכב אופניים, עצר ויצא מהמשאית כדי לראות מה קרה ואז גילה שהעץ נפל על המשאית.


הנהג אישר שראה כי מתבצעות עבודות בכביש לפני ההתנגשות בעץ, אך טען שבנתיב נסיעתו, הנתיב הימני, לא בוצעו עבודות, וגם בצד השני של הכביש זרמה התנועה ללא הפרעה, והוא נסע במהירות נמוכה של 40-30 קמ"ש. לגבי העץ עצמו אשר סומן בצבע אדום הסביר שראה את העץ ואת הסימון, אך לא שיער שעליו להיזהר מהחלק העליון של העץ אשר נטה לכביש ולא היה מסומן.


העירייה לא פעלה להסיר את המפגע ולכן נמצאה אחראית לנזק שנגרם למשאית


נציגת העירייה ממחלקת אחזקת הגנים העידה שכחודש אחרי התאונה ביקרה במקום, ואכן הגיעה למסקנה שהעץ בולט לתוך הנתיב ויש לכרות אותו. כריתת עץ טעונה אישור של קק"ל, ואחרי קבלת האישור העץ נכרת. בזמן ההמתנה עד לקבלת התשובה מקק"ל היא הודיעה על העץ הבולט לכל הגורמים. היא הדגישה שלפני אירוע ההתנגשות לא היה ידוע לה על העץ הבולט, וגרסה שבכל מקרה בשל עבודות התשתית היה סימון אזהרה זוהר על הכביש.


על פי העדויות משני הצדדים ניתן היה להסיק שהעץ אכן בלט באופן מסוים לתוך הנתיב, וכי באזור בוצעו עבודות תשתית. העירייה מחויבת להסיר מפגעים המהווים סיכון בתחומה המוניציפלי, וחובה זאת חלה גם לגבי צמחייה שעלולה לסכן עוברי אורח או נהגים על הכביש.


עדותה של הנציגה על שלא היה ידוע לה שהעץ הפריע לתנועה לפני התאונה לא עלתה בקנה אחד עם שלט האזהרה שהצמידה העירייה על העץ עוד לפני כן, והרושם שהתקבל מדבריה היה כי לא נקטה כל צעד להסרת המפגע מלבד הצמדת השלט. גם לא היה ברור מעדותה לאילו גורמים הודיעה על המפגע ובאיזה מועד עשתה זאת. לפיכך מסקנת השופטת הייתה שהעירייה התרשלה בטיפול להסרת המפגע ולכן היא אחראית לנזקי המשאית. עם זאת היא הטילה אשם תורם בשיעור מתון גם על הנהג, מכיוון שאף על פי שראה את שילוט האזהרה לא עצר כדי לוודא שהוא עובר בבטחה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תביעת ביטוח


לפי התוצאה שהגיעה אליה השופטת, העירייה חויבה בפיצויים בסך של כ-19 אלף שקלים, וכן בתשלום ההוצאות המשפטיות בסך של כ-5,000 שקלים.


תא"מ 4281-05-13