לפני שבוע (יום ב') הוציא בית משפט השלום באילת פסק דין ללא הרשעה, לנאשם כבן 36 שהודה כי ביצע עבירה של איומים כנגד מנהל הופעה באילת ובהמשך כנגד שוטר שניגש אליו. אף על פי שהודה במעשים והמדינה עתרה להרשיע אותו ולגזור עליו עונש מאסר על תנאי וקנס כספי, החליטה השופטת כי הסיכוי להישנות העבירה בעתיד קלוש, וכי מדובר באדם נורמטיבי אשר הרשעתו תגרום לנזק לא מידתי אל מול החומרה הקלה של המעשים והנסיבות הקלות. לפיכך ולמרות הקביעה שהנאשם אכן ביצע את העבירה, החליטה להימנע מהרשעתו והורתה לו לחתום על התחייבות כספית בסך של 3,000 שקלים שלא יבצע עבירה נוספת בעתיד.


על פי כתב האשים שבו הודה, במהלך אירוע שנערך בחוף באילת הוא איים על מנהל האירוע ואמר לו שלא ידבר איתו וכדאי לו שלא להסתכל עליו, ובהמשך איים על השוטר שניגש לדבר איתו ואמר לו "אל תדאג אני אחכה לך".


כאמור, המאשימה ביקשה להרשיע אותו ולהטיל עליו עונש, הזכירה כי מתחם הענישה בגין עבירת איומים נע בין מאסר מותנה ועד שבעה חודשי מאסר בפועל, והוסיפה כי קיימת חומרה יתרה כאשר עבירת האיומים מתבצעת כלפי עובדי ציבור ושוטרים, דבר המחייב הרשעה במקרה זה. המאשימה תיארה כיצד פנה בפומבי באמירות מאיימות אל מנהל האירוע התרבותי בעיר, הפוגעות ומערערות את סמכותו כאחראי על הסדר במקום וכמנהל עובדים רבים.


בית המשפט: אמירותיו של הנאשם אמנם מכוערות, אך יותר בוטות ממאיימות


אמנם גם המאשימה הסכימה שמדובר באמירות שנמצאות ברף התחתון של עבירת האיומים ולמעשה יותר בוטות ממאיימות, אך עדיין זו לא עילה לחרוג ממתחם הענישה ולהימנע מהרשעה.


מנגד ביקש הנאשם שלא להרשיע אותו. הוא עמד על נסיבותיו האישיות, על גילו ועל העובדה שהוא נכה המוכר על ידי הביטוח הלאומי, נשוי ואב לילדים, הודה מיידית בביצוע המעשים ולקח עליהם אחריות עוד כשנחקר בתחנת המשטרה, ואף הביע התנצלותו בפני השוטר.


הוא תיאר את הוויכוח המילולי שהתפתח בינו לבין מנהל האירוע בכניסה להופעה שאליה הגיע עם בנו הקטן, והסביר שאמר את הדברים בשעת כעס, כאשר מדובר במעידה חד פעמית ובהתנהגות לא יפה אשר חורגת מהתנהגותו בדרך כלל. הוא הטיל ספק אם מה שאמר מגיע עד כדי איום וסבר כי בכל מקרה אמירותיו אינן חמורות עד כדי כך שיש להכתימו בפלילים ולפגוע בשמו הטוב ובפרנסתו.


ואמנם, השופטת אף היא סברה כי המקרה מאפשר ויתור על הרשעה, מבלי שזה יפגע באינטרס הציבורי או בשיקולי הרתעה. היא הפנתה לפסקי דין שנמנעו מהרשעה בעבר, וגם ציינה את הצורך במלחמה שיש לנהל בנגע האלימות המילולית.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


אמירותיו של הנאשם הן אמנם בוטות ומכוערות, אך עדיין מצויות ברף הנמוך שחל עבירת האיומים. מדובר באדם עם עבר נקי אשר הסתבך לראשונה עם החוק והתנצל מעומק לבו על אמירותיו. השופטת התרשמה כי הסיכוי שיאיים שוב בעתיד קלוש עד אפסי, ולכן אין טעם להרשיע אותו ולפגוע בדימויו העצמי, באופן שהנזק אשר ייגרם לו חמור במידה רבה מחומרת מעשיו.


לאור זאת החליטה השופטת להימנע מהרשעתו, והסתפקה בכך שיחתום על התחייבות בסך 3,000 שקלים כי לא יבצע שוב עבירת איומים.


ת"פ 29836-12-14