נהג משאית העובד במפעל ליצור מוצרי בשר, הורשע על פי הודאתו בגרימת תאונת דרכים קשה, אשר בגינה נפגע הנהג המעורב בראשו ונותר עם נכות צמיתה בשיעור גבוה. בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה גזר לאחרונה על נהג המשאית ארבעה חודשי מאסר בפועל לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי ופסילת רישיון נהיגה למשך שלוש שנים.

 

במהלך חודש פברואר 2013, הנאשם נהג במשאית במסגרת עבודתו, ולא שמר על מרחק מהרכב שנסע לפניו. עקב כך גרם לתאונת דרכים, אשר בעקבותיה נפצע הנהג המעורב באורח קשה, ובין היתר נגרמו לו חבלות ראש, שברים ודימום גולגולתי, שהצריכו טיפול שיקומי ממושך. כתוצאה מהתאונה הוכר הנהג המעורב על ידי המוסד לביטוח לאומי כמי שסובל מנכות צמיתה בשיעור של 74%.

 

המאשימה ציינה כי מתחם העונש בנסיבות אלה נע בין מאסר לריצוי בעבודות שירות, לבין מאסר בפועל לתקופה בת תשעה חודשים לריצוי בין כותלי בית הסוהר, לצד פסילת רישיון נהיגה לתקופה שבין שלוש עד שש שנים. לנוכח תוצאות התאונה, עתרה המאשימה לנקוט בעונש מרתיע וביקשה להשית על הנאשם עונש מאסר בפועל ושלילה ארוכה.

 

ללא רישיון נהיגה יאלצו לפטר את הנאשם ממקום עבודתו

 

מנגד טען הסנגור כי יש מקום לסברה שהרכב המעורב עלה מן השול, לפיכך אין להטיל אחריות מלאה על הנאשם. כמו כן, הסנגור ביקש להתחשב בנסיבות חייו של הנאשם, ולהימנע ממאסר ומשלילת רישיון ממושכת אשר תפגע בפרנסתו, ואף הדגיש כי ללא רישיון נהיגה יאלצו לפטר אותו מעבודתו במפעל.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם מנהל אורח חיים נורמטיבי. הוא שירת בצבא בתפקיד קרבי, ובמהלך השירות נהג בכלי רכב כבדים. כיום הוא עובד במפעל ליצור מוצרי בשר, וזקוק לרישיון הנהיגה לצורך פרנסתו ופרנסת אמו החולה, שסובלת מנכות ומוכרת בביטוח לאומי.

 

במסגרת שירות המבחן הנאשם השתתף בקבוצה טיפולית ועבר שיקום בהצלחה, הוא הפנים את הטעות שעשה והביע צער רב על פציעתו של הנהג המעורב. לפיכך המליץ קצין המבחן להימנע מהטלת עונש מאסר והציע לגזור עליו צו שירות לתועלת הציבור שיאפשר לו לשמור על מקום עבודתו.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, דחה בית המשפט את המלצת תסקיר שירות המבחן, בטענה כי מתחם הענישה במקרה של גרימת תאונת דרכים קשה, מחייב פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת, בפרט כאשר הנאשם נוהג ברכב כבד, והפגיעה קשה עשרות מונים מפגיעת רכב פרטי.

 

יחד עם זאת בית המשפט התחשב בהליך השיקומי שעבר הנאשם ובהבעת החרטה על מעשיו. השופט ציין כי בימים אלו של רחמים וסליחות יש לקוות שגם הנהג המעורב יסלח לנאשם המרצה במקביל עונש ומשלם על הטעות שעשה.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה

 

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם פסילת רישיון נהיגה למשך שלוש שנים, 11 חודשי מאסר בדרך של עבודות שירות מתוכם ארבעה חודשים בפועל, והיתרה על תנאי שבמשך שלוש שנים לא יעבור עבירה של נהיגה בזמן פסילה. מאחר שנגזר על הנאשם ריצוי מאסר בפועל, לא הוטל עליו בנוסף גם קנס כספי.

 

ת"ד 233-08-13