שנתיים אחרי שיצא צו לכינוס נכסיו של אדם בגין חובות מוצהרים ל-63 נושים שונים בסכום העולה על שישה מיליון שקלים, הגיש החייב, בן כ-50 ואב לארבעה ילדים משלוש נשים שונות, בקשה להכריז עליו כעל פושט רגל. המנהל המיוחד התנגד לבקשתו וטען כי הסתבכותו הכלכלית נוצרה בחוסר תום לב, כמו גם ניהול ההליך עצמו. בית המשפט המחוזי בחיפה בחן את תום לבו בזמן שנוצרו לו החובות ובמסגרת הליך פשיטת הרגל, וגילה כי בין היתר החייב ניצל את אמו כדי להמשיך לנהל את עסקו שקרס בזמן שכבר היה שקוע בחובות עד שהכניס גם אותה להליכי פשיטת רגל, ואף לא נהג בשקיפות בהליך פשיטת הרגל ולא דיווח לרשויות המס על כל מקורות הכנסתו. בנסיבות אלה הוחלט בשבוע שעבר (יום א') לדחות את הבקשה להכרזתו כפושט רגל.


הליך פשיטת הרגל נועד לעזור לנושים לגבות את חובם, וכן לסייע לאנשים שנקלעו לחובות לפתוח דף חדש בחייהם תוך קבלת הפטר מחובות שהם לא מסוגלים לעמוד בהם. בתי המשפט נותנים דגש רב על סיוע לחייבים, כאשר הליך פשיטת הרגל משקם אדם שהיה נטל על החברה לאדם העובד למיצוי כושר השתכרותו.


אחרי שעסקו קרס, המשיך החייב להפעילו תוך שימוש בשמה של אמו וסיבוכה בחובות


כדי להכריז על חייב כפושט רגל הוא מוכרח להוכיח לבית המשפט כי חובותיו נוצרו בתום לב וכי לא ניסה להוליך שולל את נושיו או להסתיר מהם נכסים, וכמו כן לא ניסה לנצל לרעה את הליך פשיטת הרגל, שיתף פעולה עם בעלי התפקידים בהליך והציג להם תמונה אמיתית ומלאה של כל הוצאותיו וחובותיו.


במקרה זה טען החייב כי קריסתו הכלכלית נבעה מהתנהלות כספית כושלת בעסק שהקים לליטוש וניקיון עד שנסגר, והוסיף לכך פריצה שאירעה בביתו שבה נגנבו לו כספים אשר הוסיפו חובות נוספים להסתבכותו. הוא היה נתון לאיומים חמורים מעבריינים שמקורם בטעות בזיהוי, כך לטענתו.


ואולם, חקירתו של המנהל המיוחד העלתה כי אמו הסתבכה בעצמה בחובות וניהלה הליך פשיטת רגל, לאחר שבנה פתח עסק על שמה וניהל אותו כאשר כבר היה שקוע בחובות. עוד הסתבר כי האיומים שקיבל מגורמים עברייניים לא היו בשל טעות בזיהוי כפי שטען אלא על רקע החובות שצבר בשוק האפור. מלבד זאת, אל המנהל המיוחד הגיעו תלונות של מספר נושים שטענו כי החובות שלו כלפיהם לא נוצרו בתום לב היות שהונה אותם ופעל במרמה.


די בעובדה שהחייב השתמש באמו כדי להמשיך ולהפעיל עסק שכבר קרס, תוך סיבוך האם בחובות, כדי להביא למסקנה שהוא לא הסתבך בתום לב, כך קבעה השופטת. אם זה לא מספיק, הוסיפה השופטת, הוא הציג תמונה לא מלאה בפני המנהל המיוחד, לא נהג עמו בשקיפות ומסר לו דיווחים כוזבים על תשלומי המזונות שעליו לשלם לילדיו.

 

יש לך שאלה?

פורום כונס | כינוס נכסים
פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


ממצאים אלו הובילו את השופטת למסקנה כי הוא ניהל את ההליך בחוסר תום לב, וגם העובדה שמצבו הרפואי כולל בעיות פסיכיאטריות, סוכרת ודום נשימה, לא היה בה מספיק כדי להקים משקל נגד להתנהלותו בחוסר תום לב. לא נותר אלא לדחות את בקשתו להכריז עליו כפושט רגל.


פש"ר 35076-11-12