צעיר כבן 24 הועמד לדין לאחר שהורשע בגידול ארבעה עציצי מריחואנה עם מי שהיה שותפו לדירה וחבר נוסף. הצעיר, בוגר יחידה קרבית שנאלץ לפרנס את אמו הסובלת מדיכאון ואחיו הצעיר שאובחן עם תסמונת אספרגר ומוכר כנכה, ביקש לבטל את הרשעתו על רקע נסיבות חייו המיוחדות, מחשש ממשי שהרשעה תגרום לו לאבד את מקום עבודתו. לאחרונה, לאחר התלבטות רבה, בית משפט השלום בקריית גת שגזר את עונשו לא מצא הצדקה להימנע מהרשעתו, אך החליט לחרוג ממתחם הענישה באופן משמעותי לטובתו ולהימנע ממאסר לחלוטין, תוך ציון העובדה שמדובר במקרה יוצא דופן ובאדם שמלבד מעידתו גילה תעצומות נפש בחייו. הוא יבצע 300 שעות במסגרת שירות לתועלת הציבור, יהיה בפיקוח שירות המבחן למשך שנה וישלם קנס בסך 4,000 שקלים.


במסגרת הסדר טיעון שהושג עם המדינה על ידי עו"ד אורי בר-משה שייצג את הנאשם, הודה הצעיר והורשע בשני אישומים, האחד בגין החזקת כלים המשמשים לגידול הסמים כגון מנורות, מערכת השקיה וערכת אוורור, והשני בכך שגידל את ארבעת העציצים בדירתו ואז העביר אותם לדירתו של החבר.


תסקירי שירות המבחן בעניינו העלו תמונה של צעיר נורמטיבי ללא עבר פלילי, עם נסיבות חיים יוצאות דופן. כבר בגילו הצעיר הוא מטפל באחיו המוכר כנכה ובאמו המטופלת בתרופות עקב דיכאון ופוסט טראומה, ונושא בתשלומים השוטפים של המשפחה. הוא שירת כלוחם בחטיבת גבעתי, ומעסיקו ציין שהוא חרוץ ונאמן אך אם יורשע הוא ייאלץ לפטר אותו לאלתר.


בית המשפט: אלמלא מעידתו של הנאשם, אפשר היה לומר שמדובר בדוגמה ובמופת לתעצומות נפש של אדם צעיר המתפקד כאב לאחיו הנכה ומפרנס את אמו


קצין המבחן התרשם שהעבירה חריגה לאורח חייו הנורמטיבי והאחראי, וכי קיים סיכון נמוך שיבצע אותה בעתיד. לאור הפגיעה הממשית הצפויה במקום עבודתו ובפרנסתו, גם אם העונש יהיה בעבודות שירות, המליץ קצין המבחן לבטל את ההרשעה ולהסתפק בהטלת צו מבחן וצו של"צ. ואולם התביעה עמדה בסירובה ודרשה להותיר את ההרשעה בעינה לאור הכמות הגדולה באופן יחסי של הסמים שנתפסה ברשותו.


תופעת גידול הסמים, הזכירה השופטת, הולכת ומתפשטת ואינה פוסחת גם על אנשים בעלי עבר נקי ועל כלל המגזרים בחברה. ככל שהיקף הסמים שנתפס גדול יותר, כך בתי המשפט מחמירים בגזירת העונש. בנסיבות המקרה הזה, לאור נסיבות הגידול וכמות הסמים, העונש המתבקש הוא מעל לשישה חודשי מאסר, שניתן לרצותם במסגרת של עבודות שירות.


אך בשל שיקולי שיקום, נסיבותיו האישיות המיוחדות של הצעיר ובייחוד הפגיעה הצפויה בפרנסתו שתשפיע על כל משפחתו, אף שלא ניתן להימנע כליל מהרשעה ולהסתפק רק בעונש חינוכי, החליטה השופטת לאחר שהתלבטה רבות לחרוג לקולא ממתחם הענישה הראוי, תוך שציינה כי מדובר במקרה יוצא דופן של אדם המתפקד הרבה מעל הממוצע בכל מישורי החיים, הן בשירותו הצבאי והן במישור המשפחתי, ואין לה ספק ששליחתו לעבודות שירות תפגע קשות גם באחיו ובאמו שמצבה הנפשי קשה מאוד.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום רישום פלילי


בסיום דבריה הביעה השופטת תקווה כי הצעיר לא יפוטר למרות הרשעתו, ודנה אותו לשנת מאסר על תנאי, קנס בסך 4,000 שקלים, התחייבות כספית להימנע מביצוע העבירות בעתיד, צו מבחן לתקופה של שנה ושירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות.

 

עו"ד אורי בר-משה, שייצג את הנאשם, מסר בתגובה: "אני שמח שזכינו לאוזן קשבת בבית המשפט. גזר הדין משקף נכונה את איזון האינטרסים בין העבירה שבוצעה לבין נסיבותיו האישיות של מרשי."


ת"פ 35481-05-14
 


עודכן ב: 13/10/2015