קבלן בנייה שהורשע בביצוע עבודות בנייה ללא היתר במזרח ירושלים, ניצל חולשתו של מכור לסמים, ותמורת סכום פעוט, הצליח לגרום לו להודות בעבירות שלא ביצע ולרצות עונש מאסר במקומו.

 

לאחר שנתיים וחצי בכלא, התובע נגמל מסמים והגיש תביעה אזרחית בגין הרשעה ומאסר שלא כדין נגד המדינה, עיריית ירושלים והקבלן. בית משפט השלום בירושלים קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את התביעה וחייב את הנתבעים לפצות את התובע בסך של 700,000 שקלים בגין נזק לא ממוני.

 

בסוף שנת 2003, הוגש נגד הקבלן בבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים כתב אישום בגין ביצוע עבירות בנייה בלתי חוקית, עקב בנייה ללא היתר של בניין בן חמש קומות במזרח ירושלים. הקבלן טען כי הוא כבר נשפט על בניית המבנה ומכר את הקומה העליונה לאחר. בתום הדיון הוחלט כי התביעה תבצע בדיקות ותודיע בדבר המשך ההליכים. בדיון נוסף שהתקיים לאחר כשנה, חזר הקבלן על טענותיו כי הוא לא בנה את המבנה ומכר את הקומה הרביעית לאחר, ובדיון הבא מסר עורך דינו כי הוא אינו יכול להתייצב לדיון מחמת אשפוזו עקב חשד להתקף לב.

 

הקבלן ניצל את מצוקתו של התובע בהיותו מכור לסמים

 

בישיבת ההוכחות שהתקיימה בחודש מרץ 2003, הגיעו הצדדים להסדר, והוחלט כי הקבלן יחזור בו מתשובתו והוא יוחלף על ידי התובע, אשר לטענת עורך הדין הוא רכש את הקרקע ומודה כבעל הקרקע וכמבצע בכל עובדות בכתב האישום.

 

בהמשך ניתן גזר דין על פי הסדר הטיעון, שלפיו הנאשם נדרש לשלם קנס בסך 450,000 שקלים ב - 100 תשלומים רצופים, כאשר בגין אי תשלום הקנס הוא ייאסר במשך 10 ימים על כל תשלום. אולם תשלומי הקנס לא שולמו והתובע נאסר, ואף בעת מאסרו הוגש נגדו כתב אישום נוסף בגין עבירה של אי ציות לצו שיפוטי.

 

רק אחרי שנתיים וחצי במאסר ניתנה החלטה על ידי בית המשפט, על שחרורו של התובע וביטול כל הליכי הגבייה נגדו, ובהמשך המדינה חזרה בה מהאישומים נגדו גם במסגרת התיק השני. לאחר שחרורו מהכלא, הגיש התובע תלונה במשטרה נגד הקבלן, והגיש תביעה אזרחית לקבלת פיצויים.

 

התובע טען כי רוב חייו היה מכור לסמים, והקבלן רימה אותו תוך ניצול מצוקתו וחולשתו, בכך ששילם לו מעט כסף לרכישת סמים, גרר אותו לבית המשפט תוך הטעייה והחתים אותו על מסמכים שקריים. בסופו של יום, מצא עצמו מורשע בביצוע עבירות בנייה ללא היתר, למרות שלא היה לו כל קשר לקרקע או למבנה.

 

המדינה ועיריית ירושליים קיבלו את הודאת התובע בביצוע העבירות ללא כל בדיקה 

 

התובע טען כי הוא שהה בכלא מעבר לתקופת המאסר המרבית, מאחר שלא ניתנה לו התראה לפני ביצוע המאסר, ואף בעת ריצוי העונש, הוא סבל ממשברים בריאותיים, אולם יחד עם זאת, הוא הצליח להיגמל מסמים. לפיכך דרש פיצויים מהמדינה, מעיריית ירושלים בגין התרשלות בהליך החקירה הפלילית, ומהקבלן הנושא כלפיו באחריות בגין עוולת תרמית, בידוי ראיות ושיבוש מהלכי משפט.

 

הנתבעים העלו טענה שלפיה דין התביעה להידחות עקב פסק דין פלילי שעודנו תלוי ועומד בעינו נגד התובע, אולם בית המשפט דחה טענה זו, וקבע כי הקבלן ניצל את מצבו של התובע וגרם לו להיות מורשע בעבירה פלילית שלא ביצע, לפיכך הוא אחראי כלפיו בעוולת רשלנות.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

עוד קבע בית המשפט כי המדינה והעירייה נושאות בחובת זהירות כלפי התובע, הן בהליך החקירה הפלילית והן בהליך העמדתו לדין וניהול המשפט. לפיכך קבע כי הנתבעים ישלמו לתובע ביחד ולחוד סך של 700,000 שקלים בגין נזק לא ממוני, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור 23.6%.

 

ת"א 21483-08-10