לפני שבוע (יום ג') דן בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בתביעתה של מלצרית כנגד המסעדה שעבדה בה וכנגד מנהלה, בטענה שלא שולמו לה כל זכויותיה לרבות עבור שעות נוספות, וכן כי הוטרדה מינית מספר פעמים על ידי המנהל. בית הדין קבע שהמסעדה לא שילמה למלצרית על הזמן שבו נדרשה להגיע לפני תחילת המשמרת או עבור שבתות שלא כדין, וחייב את הנתבעים לשלם לה הפרשי שכר וזכויות נוספות בסך של כ-44 אלף שקלים. כמו כן נקבע שמנהגו של המנהל לטפוח על ישבנה מהווה הטרדה מינית והתנהגות פסולה, ועל כך מגיעים לתובעת פיצויים בסך עשרת אלפים שקלים. נוסף על סכומים אלו חויבו הנתבעים בהוצאות שכר טרחת עורך דינה של התובעת בסכום של 7,500 שקלים.


התובעת עבדה במסעדה במשך שלוש תקופות כמלצרית ומנהלת משמרת. היא נדרשה להגיע לעבודה לפני העלייה למשמרת, ומהראיות עלה כי לעתים קרובות המלצרים ישבו במסעדה במשך שעות, ורק לאחר פרק זמן נכנסו למשמרת והחתימו כרטיס נוכחות. המנהל עצמו אישר זאת בעדותו, ואף הודה כי לא שילם לעובדיו עבור שעות נוספות ועבודה בשבתות.


בית הדין הבהיר ששעות ההמתנה של המלצרים נחשבות לשעות עבודה לכל דבר ועניין, ולאור זאת חייב את הנתבעים בתשלום הפרשי שכר. הודגש כי המסעדה התעלמה לחלוטין מהשעות הללו ללא הצדקה, ולא שילמה למלצרית את מלוא זכויותיה. כמו כן נקבע שמגיע לה תשלום עבור ימי חופש שלא שולמו לה ועבור דמי הבראה.


בית הדין: טפיחות על ישבנה של מלצרית מהוות הטרדה מינית לכל דבר ועניין, וזו התנהגות פסולה ומעשה חמור


מלבד זאת טענה המלצרית כי התפטרה בנסיבות המזכות אותה בפיצויי פיטורין, לאחר שהוטחו בה האשמות על לקיחת 100 שקלים מהקופה ללא אישור וכינויה כשקרנית בישיבת הצוות. אך היא לא הוכיחה שהכסף נלקח ברשות או שהנתבע כינה אותה בביטויים מעליבים, ולכן קבע בית הדין כי נסיבות התפטרותה אינן מזכות אותה בפיצויי פיטורין.


לגבי ההטרדה המינית, המנהל הכחיש מכל וכל את המעשים שייחסה לו המלצרית ודחה את טענותיה כי נהג לטפוח על ישבנה. היא עצמה לא הביאה אפילו עד אחד שיתמוך בגרסתה, אף שעבדה עם מלצרים נוספים שוודאי היו יכולים להעיד לטובתה. למרות זאת, עדותה נתמכה בגרסתו של השותף הנוסף, אשר טען כי לא ראה את שותפו מכה בישבנה אך אם הוא מואשם בכך אזי הוא עצמו צריך לשבת בכלא.


בית הדין מצא בעדות זו תימוכין לגרסת המלצרית על דרך ההיפוך, וקבע כי הנתבע אמנם נהג לטפוח על ישבנה בחודשים האחרונים לעבודתה במסעדה. מדובר במעשה חמור המהווה הטרדה מינית לכל דבר ועניין ללא קשר אם נעשה בהסכמה או בהסכמה שבשתיקה של המלצרית, כך קבע בית הדין, אך לאור התרשמותו כי היא עצמה לא ראתה במעשיו כמשהו חריג בזמן העבודה, החליט להעמיד את הפיצוי על כך על הצד הנמוך.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית
פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


בסופו של דבר חויבו הנתבעים ב-44 אלף שקלים בגין הפרשי שכר וזכויות סוציאליות שונות, בעשרת אלפים שקלים נוספים בגין הטרדה מינית, וכן בתשלום שכר טרחה בסך של 7,500 שקלים.


סע"ש 31383-02-13