האם המדינה אחראית לכסות נזקי רכוש שנגרמו לרכב, אשר נפגע מניידת משטרה בזמן שניהלה מרדף אחר חשוד? חברת הביטוח שביטחה את הרכב אשר נפגע בתאונה ופיצתה את בעלת הרכב, הגישה תביעה כספית כנגד המדינה בטענה שהיא האחראית לנזק שנגרם לרכב. בין הצדדים הייתה מחלוקת האם הפגיעה אירעה כאשר השוטר שנהג בניידת נסע בפתאומיות לאחור וכך פגע במכונית, או שהוא רק ביצע עצירה כך שהמכונית פגעה בו. ביום ה' קיבל בית משפט השלום בקריות את גרסתם של העדים מטעם התובעת, הנהגת ובעלה, וקבע שהאחריות לתאונה מוטלת על השוטר שנהג בניידת. אי לכך התביעה התקבלה והמדינה חויבה לשלם סך של כעשרת אלפים שקלים בגין הנזקים, בתוספת סך של כ-3,000 שקלים עבור ההוצאות המשפטיות.


התאונה אירעה בשעות הצהריים, כאשר הרכב הפרטי נסע מאחורי רכב המשטרה. נהג הניידת, שוטר בתפקיד שהיה בעיצומו של מרדף אחרי חשוד, בלם בפתאומיות לצורך פנייה ימינה לכביש עפר והמשך הפעילות המבצעית.


בשלב זה, לטענת התובעת, כדי לבצע את הפנייה נסע השוטר לאחור ופגע ברכב הפרטי, בזמן שהנהגת עצרה מייד לאחריו. לעומת זאת טענה הנתבעת כי מייד כשהשוטר עצר הוא חש חבטה חזקה בחלק האחורי של הניידת והתברר לו שהמכונית התנגשה בניידת.


הנזקים שנגרמו לשני הרכבים בתאונה כמו גם עדויות הצדדים הובילו את השופט לקבל את גרסת התביעה


נהגת הרכב הפרטי העידה שנסעה מספר מטרים מאחורי הניידת במהירות נמוכה של 30 קמ"ש מאחר שהבינה כי מתרחש איזשהו אירוע, היות שהיו באזור רכבי משטרה רבים. גם בעלה שישב לידה העיד כי ככל הנראה השוטר פספס את הפנייה ימינה ולכן עצר בפתאומיות ונסע בפול גז לאחור.


מהצד השני העיד השוטר שנהג בניידת, אשר סיפר כי קיבל דיווח בקשר על החשוד שנמצא מימינו בשטח שהוא מכיר היטב. מייד כשעצר את הניידת הרגיש בהתנגשות מאחוריו. הוא הכחיש שנסע ברוורס, ואף טען כי הבעל היה הנהג ואילו האישה ישבה לידו.


על פי הנזקים שנגרמו לשני הרכבים קבע השופט שהם מתאימים יותר לגרסת התביעה, מה עוד שגרסתה מסתדרת עם עדותו של השוטר עצמו כי היה בעיצומו של מרדף והיה צריך לבצע פנייה ימינה. מעבר לכך הנתבעת לא זימנה לעדות את השוטרת הנוספת שהייתה בניידת בזמן התאונה, ועובדה זו עמדה לרעתה.


עדותם של בני הזוג שנסעו ברכב הפרטי נמצאה מהימנה בעיני השופט, אשר השתכנע גם באשר לזהות נהג הרכב וקבע שמדובר באישה, בניגוד לגרסת השוטר. לאור כל זאת הוא החליט לקבל את גרסת התביעה במלואה לנסיבות קרות התאונה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת ביטוח
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


בנסיבות אלה נקבע שהאחריות המלאה לתאונה מוטלת על השוטר. משכך התביעה התקבלה והמדינה חויבה לשלם עבור הנזק שנגרם למכונית, בהתאם להערכת שמאי, סך של כעשרת אלפים שקלים. נוסף על כך תשלם המדינה את ההוצאות המשפטיות של התיק בסכום של כ-3,000 שקלים.


תא"מ 20725-08-14