בית המשפט המחוזי בחיפה דן לפני כשבוע (יום ג') בעתירה דחופה שהגישה אלמנה שהוכרזה כפושטת רגל, לחידוש הרישיון שלה עבור רכב הרשום על שמו של בעלה המנוח, אשר רובצים עליו עיקולים שונים. האלמנה טענה שהיא זקוקה לרכב כדי לבקר את שני ילדיה השוכנים בפנימייה, אשר סובלים מאוטיזם קשה, בעוד המדינה טענה מנגד כי לא ייתכן שהעותרת לא הסדירה את רישום הרכב על שמה כפי שדורש החוק במשך שנים, וכי התנהלות זו היא בניגוד לתקנות התעבורה. בית המשפט קבע כי באופן עקרוני עמדת המדינה מוצדקת, אך עם זאת לא ניתן להתכחש לנסיבות המיוחדות של העותרת אשר לא יכולה לבקר את ילדיה ללא הרכב. לפיכך הוחלט לפנים משורת הדין להיעתר לבקשתה ולחדש את רישיון הרכב לשנה נוספת, תוך הבהרה שעליה לפעול כדי להעביר את הבעלות על שמה בשנה זו.


העותרת שהוכרזה כפושטת רגל בתחילת שנת 2014 הגישה את העתירה הדחופה לחידוש רישיון הרכב אשר רשום על שמו של בעלה המנוח, לאחר שמשרד הרישוי כבר הנפיק לה חידוש רישיון במשך שלוש שנים, והחליט שלא לאשר זאת עוד.


משרד הרישוי: העובדה שהאלמנה נמצאת בפשיטת רגל אינה רלוונטית לעניין העברת הבעלות ברכב על שמה


בעתירתה היא ביקשה שיאפשרו לה לחדש את הרישיון ולבצע את כל מה שנדרש לצורך העברת הטסט השנתי של הרכב, כאשר כל העיקולים והשעבודים הרובצים על הרכב לטובת הנושים יישארו בעינם. היא ציינה שהוכרזה כפושטת רגל לאחר מותו של בעלה עקב חובות שצבר בחשבונות הבנק המשותפים שלהם, והסבירה כי היא זקוקה נואשות לרכב כדי לבקר את ילדיה שאינם גרים בבית אלא הועברו להשגחה בפנימייה.


המדינה טענה מנגד כי לא ניתן להעביר את הרכב טסט לפני שהבעלות עליו הועברה ליורשת, הלוא היא אלמנתו של המנוח, לפי כל הנהלים. היא הזכירה שחלפו שלוש שנים מאז שהמנוח נפטר ואלמנתו עדיין לא פעלה כדי להעביר את הבעלות. בשנים הקודמות ניתן לה לחדש את הרישיון לפנים משורת הדין ועל פי צו בית משפט, אך אין כל מקום להמשיך ולהתנהל באופן זה היות שהדבר נעשה בניגוד לתקנות התעבורה. כמו כן, לעובדת היותה פושטת רגל אין רלוונטיות לעניין הסדרת הרישיון, ולא ייתכן שהעותרת נמנעת מלהעביר את הבעלות על שמה כפי שדורש החוק משום שהיא חוששת מעיקולים או ממימוש הרכב בידי הנושים.


לבקשתה של העותרת צורפו הסכמותיהם של כל הנושים לחידוש הרישיון ובלבד שהעיקולים יישארו על כנם, והשופטת העירה בתחילת דבריה כי ללא ספק עמדת המדינה בנושא משקפת נכונה את הנהלים, שלפיהם יורשיו של בעל רכב שנפטר מחויבים לדאוג להעברת הרכב על שמם, וזאת לפני שהרכב עובר מבחן רישוי.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ
פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


עם זאת, השופטת לא יכולה הייתה להתעלם ממצבה של האלמנה ומנסיבות המקרה החריג שנדון לפניה. בהתייחסה לכך שכל הנושים הביעו הסכמתם לחידוש הרישיון, ולפנים משורת הדין, היא החליטה להיעתר לבקשת העותרת והורתה למשרד הרישוי להנפיק לה את כל המסמכים לחידוש הרישיון לשנה נוספת. בסיום דבריה הבהירה השופטת כי נעתרה לבקשתה כדי שתוכל לדאוג להעברת הבעלות כנדרש במשך השנה הקרובה.


עת"מ 43570-07-15