במשך כ-12 שנים עבדה אישה בת כ-65 במשרד עורכי דין בבאר שבע במחלקת ההוצאה לפועל. בחודש האחרון לתקופת עבודתה הייתה בחופשה לבקשת מעסיקה, ולאחר מכן פוטרה. היא תבעה את המעסיק בגין פיטורין שלא כדין וזכויות נוספות שלא שולמו לה כגון שעות נוספות והלנת הפיצויים, וכן טענה כי פוטרה מחמת גילה. המעסיק טען מנגד כי נאלץ לפטר אותה בשל צמצומים במשרד. בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע דן בתביעה, וביום ג' הגיע למסקנה כי אכן העובדת פוטרה מבלי שנערך לה שימוע כפי שהחוק דורש, אך עם זאת היא לא הוכיחה שהפיטורין נעשו על רקע גילה. לפיכך היא תפוצה בגין פיטורין שלא כדין, הלנת הפיצויים, פדיון חופשה והפרשי פנסיה בסך כולל של 26 אלף שקלים, וכן תפוצה עבור הוצאותיה המשפטיות בסך של 2,500 שקלים.


לטענת העובדת, יציאתה לחופש הייתה עקב החלטה חד צדדית של המעסיק ומבלי שתיאם זאת איתה. מיד בתום החופשה הודיעו לה שהיא מפוטרת, בלי שערכו לה שימוע וללא הסבר מדוע פוטרה. לטעמה, המעסיק התכוון לקדם עובדת אחרת וצעירה יותר על חשבונה, וגם אם פוטרה בשל צמצומים, היא ציפתה שייתן לה עדיפות בשל הוותק והניסיון שלה ויבחן את האפשרות לנייד אותה בתוך המשרד לתפקיד אחר.
מלבד זאת העלתה התובעת טענות נוספות, לרבות אי תשלום עבור שעות נוספות גם כשעבדה בימי שישי ואי הפרשות לפנסיה בצורה סדירה.


פיטורי צמצום או פיטורין על רקע גיל: מדוע פוטרה העובדת?


מהצד השני של המתרס טען הנתבע כי ערך לעובדת שימוע כדין, ואפשר לה לצאת לחופשה לפני הפיטורין לפנים משורת הדין כדי שתוכל לנצל חלק מהחופש שנצבר לה. מאחר שהעבודה במשרד צומצמה משמעותית, הוא החליט לפטר אותה היות שעברה את גיל 62, שהוא גיל הפרישה. עבודה בימי שישי הייתה חלק מעבודתה הקבועה ומעבר לכך היא קיבלה תשלום עבור שעות נוספות.


לגבי סיבת הפיטורין של העובדת, כאשר מצד אחד לטענתה היא פוטרה בשל היותה העובדת המבוגרת במשרד ומהצד השני טען המעסיק כי מדובר בפיטורי צמצום, קיבל בית הדין את עמדתו של המעסיק וקבע כי לאור העובדה שבאותה תקופה פוטרו 14 עובדים נוספים, כמעט כמחצית מהמשרד, וכן מכיוון שהעובדת לא הציגה כל ראייה סותרת, הוכח כי הפיטורין בוצעו בשל צמצום ולא מחמת גילה.


עם זאת, בית הדין מצא שאכן נפלו פגמים בפיטוריה, שכן המעסיק לא הוכיח כי ניהל שיחת שימוע בהתאם לחוק, בשל העובדה הפשוטה כי גם אם קיים איתה שיחה וכינה אותה בדיעבד "שימוע" הדבר לא נעשה בכתב ועל כן נקבע שלא נומקו הסיבות לפיטורין. מלבד זאת נקבע שעל המעסיק לשלם לה עבור 31 ימי חופשה שלא נפדו, וכן עבור הלנת פיצויי הפיטורין במשך תקופה של חודש וחצי.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


בסופו של דבר חייב בית הדין את המעסיק בתשלום כולל של 26 אלף שקלים, שעיקרו בגין הליך הפיטורין הלא תקין, בתוספת הוצאות המשפט בסך של 2,500 שקלים.


סע"ש 51191-02-14