אב לשלושה ילדים בגירים כבן 61 שהתאלמן מאשתו בשנת 2008, הודה בעבירות גניבה וזיוף של פנקס צ'קים ממי שהייתה חברתו לפרק זמן קצר, לאחר שהשתמש בשני צ'קים שזייף עליהם את חתימתה כדי לפרוע את חובותיו בתחנת לוטו בסכום של כ-9,800 שקלים.


מדובר בגבר עם בעיות בריאותיות המוגדר כנכה בשיעור 70%, אשר נכנס לחובות בין היתר בשל מחלתה של אשתו המנוחה והוכרז פושט רגל. אף שביקש להימנע מהרשעתו מחשש לפיטורים, החליט ביום ד' בית משפט השלום בתל אביב שבנסיבות המקרה ההרשעה תישאר על כנה. כמו כן הוטלו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי, הוא חויב לפצות את האישה בסך של 2,000 שקלים, והוא יהיה נתון בפיקוח שירות המבחן לתקופה של שנה.


העבירות בוצעו בשנת 2011, כשלוש שנים לאחר מותה של רעייתו, כאשר הוא מסר את שני הצ'קים המזויפים לתחנת הלוטו לצורך פירעון חובותיו. הצ'קים הופקדו אך הבנק לא כיבד אותם מאחר שהאישה ביטלה אותם. לאחר שהתגלה דבר העבירה הנאשם פיצה את תחנת הלוטו, ותיק שנפתח נגד האישה בהוצאה לפועל בוטל.


התביעה דרשה מבית המשפט לגזור עליו מאסר על תנאי ולפצות את חברתו לשעבר בסך של 3,000 שקלים, בעוד הסנגורית ביקשה לבטל את הרשעתו לאור נסיבותיו האישיות. הוא הופנה לשירות המבחן, אשר התבקש לבדוק גם את סוגיית הרשעתו או ביטולה.


בית המשפט: מעשי הגניבה והזיוף חמורים ופגעו בצורה קשה באמונה של חברתו דאז של הנאשם


תסקיר שירות המבחן פירט את בעיותיו הרפואיות ושאר נסיבותיו האישיות. התברר כי בעברו היה לוחם בצה"ל שלקח חלק במלחמת יום הכיפורים ונחשף שם למראות קשים, וכי הוא עובד בשנים האחרונות בעמותה בתחום החינוך. רעייתו נזקקה להשתלת ריאות בשל מחלתה, ולטענת הנאשם הוא מכר את כל רכושו כדי לממן לה טיפול בחו"ל. למרבה הצער השתלת הריאה גרמה לזיהום והובילה למותה.


הנאשם הסביר לקצין המבחן כי באותה תקופה נקלע לחובות והוכרז כפושט רגל, הסתיר את מצבו הכלכלי הקשה מבני משפחתו וקיבל הלוואות מגופים חוץ בנקאיים.


הוא טען כי הרשעתו עלולה לגרום לפיטוריו מהעמותה, אך לא הגיש כל מסמך שיוכיח את טענתו. למרות זאת המליץ קצין המבחן לבטל את ההרשעה ולהסתפק בפיקוח עליו באמצעות צו מבחן.


לדידו של השופט, מעשי הנאשם חמורים ופגעו קשות באמונה של מי שהייתה חברתו באותו הזמן, בייחוד לאור העובדה שהם לא נעשו באימפולסיביות אלא בוצעו במספר שלבים, כאשר בכל אחד מהם הוא יכול היה להתחרט ולחזור בו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


עם זאת השופט הניח לטובתו כי לפחות חלק ממצוקתו הכלכלית נגרמה ממחלתה של אשתו, והוא התחשב בכך שתרם לחברה באופנים שונים ושהוא נכה בשיעור של 70%. הוא לא השתכנע כי הרשעתו תוביל בהכרח לפיטוריו, ולכן החליט להשאיר את ההרשעה על כנה. כמו כן גזר עליו חצי שנת מאסר על תנאי ותשלום פיצוי לאישה בסך של 2,000 שקלים. הוא יהיה בפיקוח שירות המבחן לתקופה של שנה.


ת"פ 28962-01-14