מאז שאיבד את עינו בפיגוע ירי בשנת 1997 השתנו חייו של הפצוע, אשר אובחן עם פוסט טראומה ונמצא במעקב פסיכיאטרי. כיום, בגיל 42, הודה והורשע בהחזקת חשיש לצריכה עצמית שביצע בשנת 2012, כאשר לחובתו עומדים עונשי מאסר על תנאי שהוטלו עליו ב-2008 בגין עבירות סמים. ביום ג' דן בית משפט השלום ברמלה בשאלה האם יש להפעיל את המאסרים המותנים לאור ביצוע העבירה הנוספת.

 

בנסיבות המיוחדות של התיק, תוך התחשבות בעובדה שמדובר בסם קל ובצריכה עצמית, בנסיבותיו האישיות המורכבות ובמאמציו לשקם את חייו, הסתפק בית המשפט בחידוש המאסרים המותנים לתקופות של שישה ושבעה חודשים, בהטלת קנס בסכום של 4,000 שקלים ובפסילת רישיון הנהיגה שלו לתקופה של ארבעה חודשים.


בשנת 2008 הורשע הנאשם בביצוע שתי עבירות, האחת בגין החזקת סמים לצריכה עצמית שבמסגרתה נגזרו עליו שבעה חודשי מאסר על תנאי, והשנייה בגין סחר בסמים שבמסגרתה הוא נדון לחצי שנת מאסר על תנאי. בתיק הנוכחי הוא הורשע בשנית בהחזקת סמים לשימוש עצמי לאחר שבשנת 2012 נתפס בביתו חשיש במשקל של 2.7 גרם.


הנאשם שאובחן עם פוסט טראומה לאחר שנפצע בפיגוע ירי, החל להשתמש בסמים אשר סייעו לו להתמודד עם הכאבים הפיזיים והנפשיים


תסקיר שירות המבחן העלה שמדובר באדם שגדל במסגרת נורמטיבית, אשר מסלול חייו השתנה בגיל 24 כשאיבד את העין בפיגוע ירי. כיום הוא גרוש ואב לשני ילדים. כתוצאה מהפיגוע חווה משבר נפשי ואובחן עם פוסט טראומה, הוא עובר טיפול פסיכיאטרי ונוטל תרופות נגד חרדות וכאבים. לקצין המבחן מסר כי החל להשתמש בסמים כדי להתמודד עם הדיכאון והכאבים, וכיום הוא כבר אינו צורך אותם. קצין המבחן התרשם כי הוא בתחילתו של הליך שיקום וגמילה.


המאשימה ביקשה להפעיל את המאסרים המותנים ולהשית עליו מאסר בפועל לתקופה של שנה וארבעה חודשים, מאחר שמעורבותו בסמים עמוקה והוא הוכיח שוב ושוב שהוא משתמש בהם ומבצע עבירות סמים. הנאשם טען כי החל בטיפול ונקי מסמים כבר חצי שנה, וביקש להתחשב בכמות הקטנה שנתפסה אצלו ובנסיבות שבהן החל להשתמש בסמים.


חשיש נחשב לסם קל ואמנם הכמות שנתפסה בביתו של הנאשם היא קטנה, כאשר הענישה המקובלת בעבירות כאלה היא קלה ומסתכמת לרוב במאסרים על תנאי ובקנסות מתונים, כך שהפעלת המאסרים המותנים תהווה ענישה חמורה מהמקובל, כך לדברי השופט. כמו כן, חלף פרק זמן משמעותי ממועד ביצוע העבירה למועד שבו הוטלו על הנאשם המאסרים המותנים.


מלבד זאת, השופט התייחס גם לנסיבות חייו המורכבות של הנאשם שהובילו אותו לשימוש בסמים. מאז שנפצע בפיגוע הוא סובל מדיכאון ומכאבים, ואילו הסמים עזרו לו להתמודד עם רגשותיו והקלו על מכאוביו. הוא לקח אחריות על העבירה, הודה באשמה וניכר כי הוא מתאמץ מאוד כדי לעבור הליך שיקום, כאשר מאסר בפועל עלול לגרום להרעה במצבו.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום סמים


בנסיבות אלה, ואף שקיימים שיקולים המצדיקים להפעיל את המאסרים המותנים, כגון עברו הפלילי, החליט השופט שראוי להעניק לו הזדמנות לשיקום, והחליט להסתפק בחידוש המאסרים המותנים, בחיוב הנאשם בקנס בסך 4,000 שקלים ובפסילת רישיונו לארבעה חודשים.


ת"פ 53481-06-12