אזרח ישראלי ובת זוגו, אזרחית אוקראינית, הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד החלטתו של משרד הפנים, אשר דחה את בקשתם להסדיר את מעמדה של האישה בארץ מכוח הקשר הזוגי ביניהם ודרש ממנה לעזוב את ישראל. בית המשפט בחן את טענות הצדדים, וביום ה' החליט לקבל את העתירה באופן חלקי, ולהחזיר את עניינם של השניים לבחינה מחדש במשרד הפנים.


מדובר בסיפור מורכב, מאחר שהגבר, כבן 50, מוכר כסובל ממחלת נפש, נוטל תרופות בצורה קבועה ונמצא תחת השגחת אפוטרופוס.

האישה הגיעה לארץ עם אשרת תייר שניתנה לה לשבועיים בלבד לאחר שאחותו של העותר הזמינה אותה כדי לשדך ביניהם, כך טענו העותרים, ולאחר מכן נעצרה עקב שהייה לא חוקית. רק אחרי שנעצרה הגישו השניים בקשה למשרד הפנים שייתן לה מעמד בהתאם לנוהל חיים משותפים, בסיועם של אחיו ואחותו של העותר.


משרד הפנים ערך להם ראיון והגיע למסקנה כי יש חשד שהקשר ביניהם אינו אמיתי, לאור פערים שהתגלו בתשובותיהם ולאור העובדה שלא הציגו עובדות משכנעות כי הם אכן מקיימים משק בית משותף. כמו כן הצביע משרד הפנים על עובדה בעייתית: אחותו של העותר יזמה את הזמנת האישה לארץ ואת השידוך ביניהם, דבר המעיד על פסיביות של הגבר הקשורה למחלת הנפש שממנה הוא סובל. גם זמן ההיכרות הקצר והעובדה שמייד עברו לגור יחד חיזקה את הרושם אצל המשיב כי הקשר לא אמיתי.


בית המשפט: לא ברור למה משרד הפנים מצא בעייתיות בעובדה שאחותו של הגבר יזמה את השידוך


בבית המשפט טענו העותרים כי הם ממלאים את כל הדרישות לקבלת מעמד בהתאם לחיים משותפים והציגו את כל המסמכים הנדרשים. משרד הפנים לא פירט אילו סתירות גילה בשימוע שנערך להם, טענו, והחלטתו אינה מבוססת ולא סבירה. לגבי הפסיביות של הגבר, טענו שמצבו הרפואי כמובן מצריך עזרה מבני משפחתו, אך אין בכך כל פסול ואף לא בעובדה שהכירו באמצעות שידוך.


לעומתם טען משרד הפנים שוב כי מדובר במשך היכרות קצרצר, כי עלו סתירות מהותיות בראיון וכי ברור שמטרת האישה היא לקבל אזרחות ישראלית, ככל הנראה היא כבר עובדת בארץ בצורה לא חוקית וכל שיקוליה הם כלכליים. בני הזוג הכירו באינטרנט ואחרי שבוע כבר גרו יחדיו, ובנסיבות אלו ברור שלא מדובר בחיי שיתוף אמיתיים, כך טען.


אמנם התנהלותם של בני הזוג לא הייתה לחלוטין בתום לב, מכיוון שהאישה שהתה בארץ באופן לא חוקי כאשר נעצרה, קבע השופט, אך עם זאת הוא קיבל את טענתם כי ניסו לפנות כבר לפני כן להסדרת מעמדה וייתכן שנתקלו במכשולים בדרך בשל מצבו הנפשי של העותר וקשיי שפה.

 

יש לך שאלה?

פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל
פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית


ברור שהם אכן מתגוררים ביחד מאחר שהאישה נעצרה בדירתו של בן זוגה, וגם הסתירות שהתגלו אינן כה מהותיות וייתכן שנבעו מאי הבנה ובלבול. כמו כן לא היה ברור לשופט מדוע העובדה שאחותו של בן הזוג יזמה את הקשר מצביעה על בעייתיות. נראה כי במקרה זה יש לבחון מחדש את עניינם של העותרים, כך קבע השופט, והורה למשרד הפנים לעשות זאת.


עת"מ 55897-05-15