עובדת מהפיליפינים שטיפלה בקשישה סיעודית עד לפטירתה, תבעה את ארבעת ילדיה של המנוחה בטענה שמגיעות לה זכויות סוציאליות שונות אשר לא שולמו לה, לרבות פיצויי פיטורין, הודעה מוקדמת, הפרשות לפנסיה, פדיון ימי חופשה ועוד. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את תביעתה ביום ג', וקבע כי היא זכאית לקבל את כל הכספים שלא קיבלה מהעיזבון, אשר חולק בין כל ארבעת הילדים היות שהמנוחה לא הותירה צוואה. בסופו של דבר נקבע כי המטפלת תקבל סכום כולל של כ-19 אלף שקלים.


במשך שש שנים טיפלה התובעת במנוחה עד שנפטרה, כאשר שכרה שולם בצורה מפוצלת, חלקו באמצעות חברות סיעוד וחלקו על ידי האישה שנפטרה או ילדיה.


האם רק חלק מהילדים אחראים לשלם מטפלת?


טיעוני הילדים היו שונים משלה ואף שונים זה מזה. שניים מהם טענו כי כל הזכויות שולמו לה והיא לא זכאית עוד לדבר. לטענתם היא קיימה מערכת יחסים זוגית עם אחד מבניה של המנוחה ועברה להתגורר בדירתה, ולכן היא לא הייתה זכאית מראש לתשלום עבור שבתות. כמו כן הם טענו שפיטרו אותה, והיא הועסקה לאחר מכן על ידי שני האחים האחרים, ואי לכך רק שני האחים שהעסיקו אותה אחראים לשלם לה.


שני האחים האחרים דווקא אישרו את מלוא תקופת העבודה של המטפלת בבית אמם כפי שהיא טענה, הם הודיעו כי העניקה לאמם טיפול מסור ואינם יודעים מה שולם לה ומה לא, ולכן כל קביעה שתצא מבית הדין מקובלת עליהם. לגרסתם, אחד מהאחים האחרים השתלט על חשבונה של האם שלא כדין ומחזיק בכל כספי העיזבון.


מי בעצם היה המעסיק של המטפלת? בית הדין קבע שיש לראות במנוחה כזו שהעסיקה אותה, ודחה את טענת האח שביקש להטיל את האחריות לתשלומים על שניים מהאחים בלבד, מאחר שהתרשם כי הוא זה שפיטר את המטפלת מסיבות עלומות ולאחר מכן ככל הנראה באמת השתלט על כספי אמו. הוא לא הותיר לשני האחים ברירה אלא לקחת את האחריות לטיפול באם הסיעודית, אך דבר זה אינו הופך אותם לאחראים לכל התשלומים. לאחר שמעסיקתה נפטרה, קבע בית הדין, מגיעים לה כל הכספים שלא קיבלה כדין מתוך כספי העיזבון.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


מאחר שהמנוחה לא השאירה אחריה צוואה, ארבעת הילדים כולם הם יורשי העיזבון ולכן אחראים לשלם לתובעת. נקבע שהיא זכאית למשכורת עבור שבתות ודמי כיס בסך של 5,500 שקלים. כמו כן התגלה שלא קיבלה פיצויי פיטורין עבור שנת העבודה האחרונה שלה, והיא תקבל סכום של 8,600 שקלים עבור הפיצויים והודעה מוקדמת. עבור הפרשות לפנסיה ופדיון ימי חופשה היא תקבל כ-5,000 שקלים, ובסך הכול הכספים שמגיעים לה הצטברו לסכום של כ-19 אלף שקלים. עם זאת תביעתה לדמי חגים נדחתה מכיוון שלא הוכיחה כי עבדה בחגים.


סע"ש 6103-09-13