עובד בחברת ניקיון פוטר אחרי שש שנות עבודה ללא הודעה מוקדמת תוך פגיעה קשה בזכויותיו. מנגד טענה המעסיקה כי העובד בחר להפסיק את עבודתו מרצונו החופשי, על כן הוא אינו זכאי לפיצויי פיטורין. בית דין אזורי לעבודה בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום ה') את גרסתו של העובד, וחייב את המעסיקה לפצותו בסך של 59,600 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, במשך שש שנים, הועסק התובע על ידי חברה למתן שירותי ניקיון, ושולם לו שכר שעתי בגובה שכר המינימום. לטענתו, בתקופה האחרונה המעסיקה ניסתה להיפטר ממנו, והעבירה אותו לעבוד כשרת בית ספר, בתפקיד שהצריך מיומנויות שאין לו, זאת במטרה לגרום לו להיכשל בעבודתו. כמו כן, בעת ששהה בחופשת מחלה, הוא זומן למשרדי החברה, וקיבל מכתב פיטורין, ללא מתן הודעה מוקדמת כנדרש ובניגוד לדין.

 

בנוסף טען התובע כי לאורך כל תקופת העסקתו, החברה שילמה לו שכר במספר שיקים עם תאריכי פירעון שונים, לעתים אחרי המועד הקבוע, ואף השכר שקיבל לא תמיד תאם את הסכום שנרשם בתלוש. כמו כן, חרף בקשותיו המעסיקה לא העבירה לידיו את כרטיסי הנוכחות שהחתים מדי יום, ולא שולמה תמורה עבור שעות נוספות.

 

מנגד טענה המעסיקה כי יש לדחות את התביעה, מכיוון שהתובע לא פוטר מעבודתו, אלא התפטר תוך שסירב לכל הצעות העבודה שהוצעו לו, לכן אינו זכאי לפיצויי פיטורין ולפיצוי בגין אי הודעה מוקדמת. בנוסף טענה כי שילמה לתובע את כל השכר שהגיע לו תמורת עבודתו ואת מלוא זכויותיו.

 

המעסיקה ציינה כי הבהירה לתובע שהיא אינה שבעת רצון מהתנהלותו, אולם המשיכה להעסיקו, חרף התלונות הרבות שהתקבלו עליו, מתוך כוונה שהוא ישפר את התנהגותו המזלזלת, ואף נתנה לו מספר הזדמנויות לתקן את מחדליו.

 

הנתבעת ראתה בהתנהגותו המזלזלת של התובע התפטרות לכל דבר ועניין

 

לטענתה, התובע זומן לקבלת מכתב סיום ההעסקה עקב הפרה חמורה של ההסכם, זאת לאחר שלא קיבל את הצעתה לעבור לתפקיד חדש, תחת אותם תנאים, וכן התנהגותו ורשלנותו גרמו לחברה נזק רב. יחד עם זאת אם היתה יודעת שהוא שוהה בחופשת מחלה, היתה דוחה את הפגישה למועד אחר, אולם התובע לא הציג בפניה אישורי מחלה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, הגיע בית הדין למסקנה כי המעסיקה הביעה חוסר שביעות רצון מתמשך מעבודתו של התובע, שהחמיר בתקופה האחרונה עם הצבתו כשרת בבית ספר, לכן סבר שהיא היתה מעוניינת בסיום העסקתו, ובסופו של דבר פיטרה אותו מעבודתו ללא הודעה מוקדמת, בנסיבות המזכות אותו בפיצויי פיטורין.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין
פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

בנסיבות אלו קיבל בית הדין את התביעה, וחייב את החברה לשלם לתובע סך של 50,100 שקלים עבור פיצויי פיטורין, תמורת הודעה מוקדמת, דמי הבראה, החזר דמי נסיעות והחזר עבור ניכויים שנוכו שלא כדין משכרו. בנוסף חייב את הנתבעת לשלם לתובע פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 9,500 שקלים מכוח סעיף 26א' לחוק הגנת השכר, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

ס"ע 10536-04-12