אם חד הורית לשני ילדים הודתה והורשעה בכך שהעסיקה עובדת זרה במשק בית שלא כדין ומבלי שביטחה אותה בביטוח רפואי. מדובר בהסתבכותה הראשונה של האישה עם החוק, ונסיבות המקרה הראו כי בניגוד למקרים רבים אחרים, היא לא ביקשה להפיק רווחים כלכליים על חשבונה של העובדת הזרה תוך פגיעה בזכויותיה. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב התחשב בעובדות אלו כשקבע את עונשה לפני שבוע (יום ה'), ולכן הקנס שבו חויבה היה מתון יחסית והסתכם ב-25 אלף שקלים.


מלבד תשלום הקנס חויבה הנאשמת גם לחתום על התחייבות כספית שלא לבצע במשך שלוש שנים עוד עבירות על חוק עובדים זרים, ואם לא תעמוד בהתחייבות היא תשלם את הקנס המקסימלי בסך של כ-58 אלף שקלים.


במסגרת טיעוני הצדדים לעונש ביקשה המדינה להטיל עליה קנס בסך 36 אלף שקלים. היא הקדימה וציינה את סכומו של הקנס המרבי בגין עבירות אלו שעומד על 58 אלף שקלים, והוסיפה לחומרה כי העובדת הועסקה במשך תקופה ארוכה של שנה בעבודות משק בית עבור הנאשמת, חרף העובדה שניתנה לה אשרת עבודה לתחום הסיעוד בלבד, אשר תוקפה פג בזמן שעבדה עבור הנאשמת.


טענה נוספת שהעלתה המאשימה נגעה לטענתה של הנאשמת כי סייעה לעובדת הזרה במימון לידתה, והדגישה כי המדינה היא זו שמימנה את הלידה באמצעות הביטוח הלאומי, ולמעשה מדובר בנטל כלכלי נוסף שנפל על המדינה.


בית הדין: אמנם מדובר בעבירה חמורה, אך לזכותה של הנאשמת היא לא ביצעה אותה כדי לחסוך כסף על חשבון זכויותיה של העובדת הזרה


מנגד טען בא כוחה של האישה כי יש להתחשב בהודאתה באשמה בהזדמנות הראשונה ובלקיחת האחריות על המעשים. כמו כן הדגיש כי העובדת הועסקה בתנאים טובים ולא קופחו זכויותיה, היא קיבלה שכר גבוה מהמינימום והופרשו עבורה כספים לביטוח לאומי. הוא הזכיר את נסיבותיה האישיות ואת העובדה שנטל פרנסתה וכלכלת ילדיה מוטל על כתפיה בלבד כאם חד הורית, וכן טען כי לא ניתן היה לערוך לעובדת ביטוח רפואי מפני שהייתה בהריון. בית הדין אף שמע מספר מילים מפי הנאשמת עצמה, שטענה כי לא ידעה שהיא עוברת על החוק.


לפני שניתן גזר הדין, השופט ציין לחובתה של האישה כי בהתאם לפסיקה, העסקת עובדים זרים שאין להם היתר עבודה היא עבירה חמורה מאוד המשליכה על הציבור כולו. לזכותה ציין כי לא ביצעה את העבירות במסגרת עבודתה.


לגבי נסיבותיה האישיות ציין השופט כי העובדה שהודתה במעשים בהזדמנות הראשונה לא רק שחסכה מזמנו היקר של בית המשפט, אלא גם מהווה אסמכתא כי הפנימה את חומרת המעשים, בתור אישה נורמטיבית וללא עבר פלילי. כמו כן הוא הביא בחשבון את היותה אם חד הורית, אשר לא ביקשה להרוויח על חשבון קיפוח זכויותיה של העובדת הזרה שהעסיקה ואף העבירה עבורה כספים לביטוח הלאומי.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל


במכלול כל הנתונים לבסוף נקבע כי האישה תשלם קנס בסך של 25 אלף שקלים, ותחתום על התחייבות כספית שלא למעוד שוב בביצוע עבירות על חוק עובדים זרים.


הע"ז 33407-06-14