מה העונש שיש להטיל על קופאית צעירה בשופרסל שהורשעה בעבירה של גניבה בידי עובד, לאחר שנתפסה גונבת מוצרים בסך כ-6,600 שקלים עבור דודתה שביצעה רכישה בסופר? מדובר בצעירה שביצעה את העבירה בגיל 18 וחצי בלבד, ללא עבר פלילי, אשר ניסתה לעזור לדודיה שאיתם התגוררה על רקע מצבם הסוציו אקונומי הקשה, ובית משפט השלום ברמלה הביא זאת בחשבון. בשבוע שעבר (יום א') הוטלו עליה צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 60 שעות, צו מבחן לתקופה של שנה, ארבעה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסכום של 750 שקלים.


עבירת הגניבה בוצעה לפני כשלוש שנים, כאשר הדודה ביצעה רכישה בסופר והנאשמת לא העבירה את המוצרים בקופה אלא רק העמידה פנים שהיא מעבירה אותם. לאחר מכן נתנה לדודתה קבלה על סך של 800 שקלים עבור רכישה שביצע באותו יום לקוח אחר. לאחר שנתפסה היא הודתה באשמה והורשעה בעבירה.


הקופאית הצעירה ניסתה לעזור לדודתה שהייתה במצב כלכלי קשה


משטרת ישראל, המאשימה במשפט זה, טענה שהקופאית ביצעה את העבירה בתחכום ותכננה את ביצועה מבעוד מועד. כמו כן היא אמנם הביעה חרטה על המעשים אך לקחה עליהם אחריות חלקית בלבד. על כן עתרה המאשימה לגזור עליה עבודות שירות וקנס.


לנאשמת נסיבות אישיות ומשפחתיות קשות, טען הסנגור, היא עזבה את ביתה וגרה עם הדודים אשר סבלו ממצב כלכלי קשה. זו מעידתה הראשונה והיחידה בחייה שבה עברה על החוק, והיא עשתה זאת כדי לנסות ולעזור לדודתה. כדי לתת לה אפשרות להמשיך במסלול חייה ביקש הסנגור להסתפק בענישה ברף התחתון של מתחם הענישה.


השופט התייחס לערכים המוגנים שבהם פגעה הצעירה, לרבות הגנה על יחסי האמון בין מעסיק לעובד והגנה על רכושו של אדם, אם כי ציין שבמקרה זה לא מדובר בפגיעה משמעותית. היא ניצלה את תפקידה בסופר כדי "להבריח" מוצרים שמילאה דודתה בשלוש עגלות, אך נתפסה עוד לפני שהמוצרים יצאו משטח הסופר. אמנם חלקה בביצוע העבירה היה משמעותי, אך הרקע למעשיה היה ניסיון לעזור לדודיה שאיתם גרה לאור מצבם הכספי הקשה.


לכך יש להוסיף את גילה הצעיר של הנאשמת במועד העבירה, המשיך השופט, את עברה הפלילי הנקי, את החרטה שהביעה ולקיחת האחריות ואת השתלבותה בהליך טיפולי ושיקומי במסגרת שירות המבחן. גם נסיבות חייה הקשות שהובילו לביצוע המעשים, השיהוי הרב בהגשת כתב האישום נגדה, והעונש שנגזר על דודתה בגין העבירה אשר הושג בהסדר טיעון וכלל קנס ומאסר על תנאי, היוו שיקולים לענישה מקלה.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום רישום פלילי


תוך איזון בין כל השיקולים, הוחלט שהנאשמת תרצה שירות לתועלת הציבור בהיקף של 60 שעות, ונוסף על כך הוטלו עליה ארבעה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסכום של 750 שקלים וצו מבחן לתקופה של 12 חודשים. אי עמידה בצו המבחן או בצו השירות לתועלת הציבור, הזכיר השופט, עלולה להוביל לגזירה מחודשת של העונש.


ת"פ 50320-02-14