אדם כבן 51 הועמד לדין בגין מתן שוחד למפקח בניה, לאחר שביצע חריגות בניה בביתו מבלי שקיבל היתר בניה כדין. הוא הורשע על פי הודאתו וביקש להתחשב בכך שעזר להפליל את המפקח, אשר אילץ אותו לטענתו לשלם לו. לפני שבוע (יום א') ניתן גזר דינו בבית משפט השלום ברחובות, שקבע כי מעשיו פסולים וראויים לכל גינוי. בית המשפט הטיל עליו לרצות חודשיים במסגרת של עבודות שירות, חצי שנת מאסר על תנאי וקנס בסכום 3,500 שקלים, לאחר שהדגיש כי אם לא היה מודה באשמה, היה מוטל עליו עונש חמור במידה רבה.


עבירות הבניה בוצעו על שטח אדמה שרכש הנאשם ובנה עליו בית. לאחר שקיבל טופס 4 החל לבצע את החריגות בשטח לפני שקיבל על הבניה היתרים כדין. מפקח הבניה של הוועדה המקומית לתכנון ובניה הגיע אל הבית, ומסר לו צו להקפאת העבודה בשל חריגות הבניה.


מפקח הבניה והנאשם סיכמו על שוחד של 1,000 דולר בתמורה להעלמת העין של המפקח על חריגות הבניה


תחילה עמד הנאשם בהוראות הצו והפסיק את הבניה, אך לאחר מכן המשיך לבנות שוב ללא היתר. מספר חודשים לאחר מכן פנה אליו המפקח וביקש שייפגשו לשיחה. הם נפגשו במגרש חניה סמוך למשרדים של הוועדה המקומית. באותה שיחה אמר לו המפקח כי הוא יודע היטב על כל חריגות הבניה שביצע ועל כך שהוא אינו מקיים את הצו שניתן לו, והנאשם הבין שמסיבה זו הוא קבע את הפגישה.


"כמה זה שווה לי"? שאל המפקח את הנאשם, והוא בתשובה אמר כי הגיע כדי לסכם איתו על המחיר. בסופו של דבר הם סיכמו על סכום של 1,000 דולר שיועבר למפקח בתמורה לכך שיעלים עין ולא ידווח על חריגות הבניה. כעבור חודש העביר הנאשם למפקח מעטפה עם כספי השוחד.


אמנם מדובר באדם ללא עבר פלילי אשר הודה במעשיו, טענה התביעה, אך עבירת מתן השוחד לעובד ציבור חמורה מאוד ולכן אין בשיקולים האלה כדי להקל בענישה. מעשים כאלו יש להוקיע, המשיכה התביעה, ויש להעביר מסר חד משמעי של אפס סובלנות מצד בתי המשפט.


סנגורו של הנאשם ביקש להתייחס לנסיבות המיוחדות של המקרה, כאשר מלכתחילה נדרש הנאשם לבצע את הבניה בשל מצב משפחתי מורכב מאחר שהוא נשוי בשנית ויש לו ילדים רבים משתי הנשים. במקרה דומה אחר, המשיך הסנגור, אדם שעזר להפליל מפקח כפי שעשה הנאשם במקרה זה, כאשר שיתף פעולה עם החקירה ומסר למשטרה את כל מה שידע, הוא קיבל מעמד של עד מדינה ובכלל לא הועמד לדין. לטענתו הוא אולץ לתת את השוחד כדי שלא ייגרם לו נזק כספי כבד.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום רישום פלילי


בשל גילו ועברו הנקי, קצין המבחן המליץ לבית המשפט להסתפק בענישה קלה של שירות לתועלת הציבור בלבד, אך השופטת לא קיבלה את ההמלצה לאור החומרה הרבה שבמעשיו והצורך בענישה מרתיעה ובהעברת מסר חד וברור. אילולא היה מודה באשמה, היה מוטל עליו עונש חמור יותר, סיימה השופטת את דבריה, והטילה עליו עבודות שירות לתקופה של חודשיים, מאסר על תנאי של חצי שנה וקנס בסך 3,500 שקלים.


ת"פ 3366-10-14