האם הרשעה בפלילים של סטודנט למשפטים תפגע בעתידו בצורה לא מידתית ויש להימנע ממנה? זו הייתה השאלה העיקרית שעמדה בפסק דינו של בית משפט השלום בתל אביב, אשר דן בשבוע שעבר (יום א') בעונשו של צעיר בן 27 שהודה כי החזיק ברכבו קוקאין במשקל של כ-1.6 גרם שלא לצריכה עצמית. בית המשפט הגיעה למסקנה כי בנסיבות העבירה שביצע לא ניתן להימנע מהרשעתו, ובייחוד שלא הוכח באופן חד משמעי כי עתידו ייפגע. עם זאת, משום שמדובר באדם נורמטיבי עם עבר פלילי נקי, הוטל עליו עונש קל של צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 150 שעות, קנס בסך 1,000 שקלים וחצי שנת מאסר על תנאי.


על פי עובדות כתב האישום שבהן הודה הנאשם, נמצאו ברכבו בשעת לילה מאוחרת סמים מסוג קוקאין במשקל הגדול פי כמה מהכמות שמוגדרת לצריכה עצמית. לבקשת ההגנה אשר כאמור עתרה שלא להרשיע אותו, הוא הופנה לשירות המבחן כדי שתיבחן סוגיית הרשעתו. מהצד השני הודיעה התביעה כי תתעקש על הרשעה.


בית המשפט: לא ניתן להימנע מהרשעה גם לאור נסיבות העבירה וגם כי לא הוכח באופן קונקרטי שההרשעה תחסום את דרכו של הנאשם לעסוק בעריכת דין


נסיבות חייו של הצעיר פורטו בתסקיר שערך שירות המבחן, ומהן עלה כי החל בלימודי שנה שנייה לתואר במשפטים במכללה, ובמקביל מנהל עסק לגרירת רכבים עם אחיו. הוא הודה בפני קצין המבחן בעבירה, לקח עליה אחריות והביע חרטה על מעשיו. לטענתו הוא לא התכוון למכור את הסמים ולהפיק רווחים ממעשיו, אלא בסך הכול נעתר לבקשת חברו להעביר את הסמים ברכבו. כמו כן טען שמעולם לא צרך סמים בעצמו, ואכן, בדיקות השתן שמסר היו נקיות מסמים.


בסיום אבחונו התרשם קצין המבחן כי מדובר בצעיר נורמטיבי המנהל חיים ללא מימד עברייני בכל מישורי חייו, והחליט כי הסיכון שיבצע שוב עבירות בעתיד קטן. לפיכך הוא המליץ לבית המשפט שלא להרשיע את הצעיר כדי שלא להזיק לשאיפותיו לעסוק בעריכת דין, ולהסתפק בצו שירות לתועלת הציבור שבמסגרתו ימשיך למסור בדיקות שתן.


רק במקרים חריגים בצורה מיוחדת, שבהם אין מידתיות בין נסיבות העבירה וחומרתה לבין הנזק שצפוי לנאשם מהרשעתו, יימנעו בתי המשפט מהרשעה של מבצע העבירה, כך הזכיר השופט בפתח דבריו. עניינו של הצעיר במקרה הזה לא מצדיק הימנעות מהרשעה, לאור נסיבות ביצוע העבירה ומידת חומרתה.


מסקנה זו מספיקה כדי לדחות את בקשת ההגנה שלא להרשיע אותו, המשיך השופט, אך עם זאת הוא הוסיף כי ההגנה לא הצליחה להוכיח באופן ברור וישיר נזק קונקרטי שייגרם לעתידו או לשיקומו של הנאשם. הוא עוד לא סיים את הלימודים ולא ניגש לבחינות הלשכה, ולכן בשלב הזה עדיין לא ברור אם דרכו להתקבל ללשכה תיחסם אם יורשע. בבוא העת וככל שיידרש, הלשכה תשקול בכובד ראש אם הוא ראוי או לא לעבוד כעורך דין, ותביא בחשבון את תסקיר שירות המבחן בעניינו ואת העובדה שזו מעידה חד פעמית.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום רישום פלילי


אי לכך הנאשם הורשע בעבירה, הוא ירצה שירות לתועלת הציבור של 150 שעות, נקנס בסך של 1,000 שקלים וכן הוטלו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי.


ת"פ 37893-02-15