במשך תקופה של שנתיים נשלחו לטלפון הנייד של תושבת נתניה 26 הודעות טקסט מחברה לגבי דוכני מזון שהיא מפעילה באולם אירועים באשדוד, מבלי שנתנה לכך אישור או ביקשה לקבל את ההודעות. היא הגישה תביעה לפיצוי בגין הפרת חוק הספאם, וביום ד' תביעתה התקבלה בבית משפט השלום בתל אביב. אף שסכום התביעה עמד על 1,000 שקלים עבור כל הודעת ספאם שקיבלה, כלומר 26 אלף שקלים, מאחר שמספר הטלפון שלה שורבב בטעות למאגר הלקוחות של החברה, ובשים לב לסוג ההודעות שבית המשפט מצא כי אינן מהודעות הספאם הבוטות, נקבע שהפיצויים יעמדו על סך של 4,500 שקלים, בתוספת הוצאות המשפט בסך של 3,500 שקלים.


אחרי שקיבלה 17 הודעות ספאם בתקופה של כשנה וחצי, השיבה התובעת בהודעת טקסט למספר הטלפון שממנו נשלחו ההודעות כי היא מבקשת שיסירו אותה מרשימת התפוצה. אך בקשתה נותרה ללא מענה, והיא קיבלה בהמשך תשע הודעות נוספות. היא שלחה לחברה מכתב התראה באמצעות עורך דין ודרשה פיצוי כספי, ואז נציג החברה התקשר אליה, התנצל על הטעות וביקש לתקן את הנעשה. אז הגישה את התביעה לבית המשפט.


בית המשפט: אילולא החברה הנתבעת הייתה מבקרת את התובעת באופן לא ראוי על עצם החלטתה לתבוע, סכום הפיצויים היה נמוך בהרבה


להגנתה של הנתבעת היא טענה שמדובר בטעות מתחילתה ועד סופה. לפי ההסבר שנתנה, לקוחותיה הם תושבי אשדוד והסביבה. כאשר הם מגיעים לרכוש מדוכני החברה, דיילת מכירות מציעה להם להצטרף למועדון הלקוחות, ואלו שמסכימים לכך מוסרים את פרטיהם ומקבלים הודעות. רק אחרי שקיבלה את מכתב ההתראה, המשיכה החברה וטענה, התגלה שככל הנראה אחת הדיילות רשמה ספרה שגויה, וכך שורבב בטעות מספר הטלפון של התובעת למאגר. מיד כשגילו זאת הטעות תוקנה, ואף הוצע לתובעת פיצוי כספי.


תכלית חוק הספאם שעל בסיסה יינתן פיצוי אם קיימת עילה לכך, הזכיר השופט, היא אכיפה, עידוד הגשת תביעות בתחום והרתעה, ואילו הפיצוי שייקבע צריך להיות מידתי ולא מעבר למה שדרוש כדי להשיג את תכלית החוק.


במקרה הנדון הסוגיה העיקרית היא האם הודעות הספאם נשלחו לתובעת בכוונה או בטעות. השופט אשר שמע את טענות הצדדים השתכנע שאכן כפי שטענה הנתבעת, מדובר בטעות. אמנם היא לא הציגה ראיות, לא הוכיחה כי ברשימותיה קיים מספר הטלפון השגוי ואף לא זימנה את הדיילת שטעתה, אך ספק אם הדבר היה משנה.


מדובר בהודעות צנועות מאוד יחסית לתביעות אחרות בתחום זה, המשיך השופט, שברור כי אינן מיועדות למי שאינו מתגורר באשדוד ואין כל היגיון לשלוח אותן למי שמתגורר הרחק מהאזור. עם זאת, התנהלות החברה הייתה בעייתית לא רק מכיוון שטעתה ברישום מלכתחילה, אלא לא דאגה לאפשר ללקוחות המבקשים להסיר את שמם מהרשימה לעשות זאת באמצעות מנגנון יעיל וסדור.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום דיני חוזים / הסכמים


בגלל התנהלות זו של החברה, ובייחוד בשל התנהלותה מהרגע שהוגשה נגדה התביעה, כאשר הטיחה ביקורת בתובעת על עצם החלטתה לתבוע, קבע השופט את סכום הפיצוי על סך של 4,500 שקלים ולא סכום נמוך בהרבה. מלבד זאת חויבה החברה בהוצאות המשפט בסך של 3,500 שקלים.


תא"מ 31486-02-15