מה גזר דינו של צעיר בן 26 שהורשע בהחזקת סמים לצריכה עצמית, בהתחזות לאחיו במהלך החקירה המשטרתית ובהפרעה לשוטר במילוי תפקידו, בהיותו בן 22? האם יש לבטל את הרשעתו כדי לא לפגוע באפשרויות התעסוקה שלו בעתיד ובדימויו העצמי? בית משפט השלום בירושלים בחן את נסיבות המקרה והחליט להשאיר את ההרשעה על כנה משום שלא הוכח נזק קונקרטי לעתידו של הצעיר. עם זאת, בהחלטתו מיום ד' נתן בית המשפט את דעתו לנסיבות חייו שהובילו אותו לקבל החלטות לקויות וטיפשיות, לעברו הנקי ולאחריות המלאה שלקח על מעשיו. לאור זאת הוטל עליו עונש מקל שכולל צו מבחן לתקופה של שנה שבמהלכה ישולב בטיפול, 250 שעות שירות לתועלת הציבור ושלושה חודשי מאסר על תנאי.


כנגד הצעיר הוגשו שני כתבי אישום, האחד לאחר שנתפס כשברשותו חשיש במשקל 1.5 גרם. כשעוכב לחקירה הזדהה בשמו של אחיו, וכתוצאה מכך נפתח כנגד האח תיק פלילי. על פי כתב האישום השני, מספר ימים לאחר המקרה רכב על קטנוע ונדרש לעצור ולהזדהות. הוא סירב להסגיר את פרטיו בטענה שהוא עוסק במשימה חשאית, ולאחר שהשוטר התעקש מסר את שמו של בעל הקטנוע. חשדו של השוטר התעורר והוא הורה לו להתלוות אליו לתחנת המשטרה. בדרך לתחנה התחזה שוב לאחיו בפני השוטר ומסר לו את פרטי האח.


ההגנה: אם הנאשם לא היה מתנהג בטיפשות ומתחזה לאחיו, כלל לא היה מוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת הסמים


על פי תסקיר שירות המבחן, לצעיר יש שבעה אחים ואחיות. נסיבות חייו אילצו אותו לפרנס את עצמו מגיל צעיר, וקצין המבחן התרשם מאדם בעל כישורים אשר הצליח לנהל אורח חיים נורמטיבי למרות המציאות המורכבת של חייו, ללא עבר פלילי, אשר לקח אחריות מלאה על העבירות והתחרט עליהן. לדברי הנאשם, באותו זמן היה במצוקה נפשית, ואמנם ניסה להשתמש ב"נייס גיא" מתוך סקרנות אך הסמים שנתפסו עליו לא היו שלו.


בדיקות הסמים שבוצעו לו נמצאו נקיות, וקצין המבחן התרשם כי ביצע את העבירות בגלל לחץ נפשי ובהיעדר רשת תמיכה. לכן המליץ לבטל את הרשעתו כדי לא לפגוע בדימויו העצמי ולאפשר לו להמשיך לקיים אורח חיים נורמטיבי, לצד ענישה טיפולית בדמות שירות לתועלת הציבור ושילובו בטיפול במסגרת צו מבחן.


סנגורו טען כי מעשי ההתחזות שביצע נבעו מטיפשות ותו לא, וציין כי אם לא היה נוהג כך כלל לא היה מוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת הסמים. לכן ביקש מהשופט לקבל את המלצת שירות המבחן ולבטל את הרשעתו.


לגבי סוגיית ההרשעה, הזכיר השופט כי בתי המשפט נוטים לבטל הרשעה רק במקרים חריגים שבהם סוג העבירה מאפשר זאת וצפויה פגיעה חמורה בנאשם ובשיקומו. במקרה הזה, לא הובאה בפניו ראיה לפגיעה כזו בנאשם מלבד טענה כללית שהרשעה עלולה לפגוע בעתידו ובדימויו העצמי.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום סמים


עם זאת, השופט מצא מקום להקל בעונשו של הצעיר תוך התחשבות ברקע לביצוע העבירות ובנסיבות חייו, באחריות שלקח וברצונו להשתלב בטיפול. לאור זאת הוא ירצה 250 שעות שירות לתועלת הציבור ויהיה בפיקוח שירות המבחן למשך תקופה של שנה, לצד שלושה חודשי מאסר על תנאי שנגזרו עליו.


ת"פ 30920-01-14


ת"פ 17662-12-13