פעיל חרדי מירושלים הואשם בעבירות של הצתה והשחתת בית ספר דו לשוני, יחד עם האחים טוויטו, ובעבירות של הסתה לגזענות ותמיכה בארגון טרור דרך הפייסבוק. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עליו בשבוע שעבר (יום א') 36 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי כספי לבית הספר בסך 10,000 שקלים.

 

בסוף חודש נובמבר 2014, הנאשם תכנן יחד עם האחים טוויטו להצית ולרסס כתובות בבית הספר הדו לשוני, שבו לומדים יהודים וערבים בצוותא. זאת על רקע הפיגועים שאירעו בעיר, ולאחר שסבר כי התקיים בבית הספר טקס לזכרו של יאסר עראפת.

 

במהלך תקופה זו, פרסם הנאשם במספר הזדמנויות בעמוד הפייסבוק שלו סמלים של ארגון טרור ותכנים המסיתים לאלימות וגזענות, ואף החזיק בתא האחסון של הרכב סכין יפנית ודוקרן. לשם ביצוע ההצתה, נסע הנאשם לתחנת דלק, כיסה את פניו בקפוצ'ון, ומילא שני בקבוקים ריקים של ליטר וחצי בבנזין. לאחר מכן הצטייד במצית, במיכל תרסיס בצבע שחור ובשקיות ניילון כדי לעטוף את הנעלים.

 

בשעת ערב של מוצאי שבת, הנאשם והאחים פרצו דרך החלון לבית הספר, שפכו בנזין וריססו על הקירות: "מוות לערבים", "כהנא צדק", "אין דו קיום עם סרטן" ו-"די להתבוללות". הנאשם הדליק אש בכיתות ונמלט מהמקום.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם כבן 23, רווק חרדי ללא עבר פלילי. בגיל 14 נשר מלימודיו במסגרת הישיבה, מאז עבר בין מסגרות שונות עד לנשירתו הסופית מהלימודים. הוריו התגרשו בהיותו בן 6 שנים, וכאשר היה כבן 17, אחיו הצעיר טבע בכנרת במסגרת טיול. הנאשם הודה ולקח אחריות על ביצוע העבירות, והביע על כך חרטה.

 

קצין המבחן סבר כי לאורך השנים הנאשם התקשה למצוא מסגרת השתייכות יציבה המעניקה ביטחון, ולעתים מתנהל ללא חשיבה מקדימה על השלכות מעשיו. הקצין העריך את רמת הסיכון להישנות התנהלות אלימה בעתיד כבינונית, על כן המליץ על עונש שיחדד את חומרת התנהגותו, אך יאפשר חזרה לתפקוד מסודר בקהילה.

 

"כך ייעשה למי ששואף לדו קיום"

 

המאשימה ציינה כי הנאשם פעל ביחד עם האחים טוויטו, תוך תכנון מוקדם ומחושב ובשל מניע אידאולוגי, כדי להשחית רכוש להצית סמל ולהעביר מסר גזעני בתפוצה רחבה. המאשימה ציינה כי מתחם העונש ההולם בגין אירוע ההצתה נע בין ארבע עד שבע שנות מאסר בפועל. בגין עבירות החזקת הסכין, עבודות שירות או מאסר ממשי קצר, ובגין ההסתה בפייסבוק שמונה חודשי מאסר בפועל עד שנתיים. בנוסף עתרה לפיצוי לבית הספר שניזוק וקנס משמעותי.

 

הסנגור, עו"ד בן גביר, התנגד למתחם הענישה של המאשימה, ועתר שיושת על הנאשם עונש קל מזה שנגזר על האחים טוויטו, וביקש להתחשב בגילו הצעיר ובעובדה שהוא מוגדר כעציר ביטחוני.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

בית המשפט התרשם כי הנאשם קנה את הדלק בעצמו, בעוד שהאחים חיכו לו מחוץ לתחנת הדלק, נהג ברכב, והוא זה שהצית בפועל את האש. על כן החלק היחסי שלו בביצוע העבירה הוא גבוה. עוד קבע כי פרסומיו בעמודי הפייסבוק, שביניהם סמל "האגרוף הקמוץ" של תנועת "כך", וסרטון של רכב הדורס חבורה של נערים בליווי הכיתוב: "תן בגז ודרסו ערבים", מדברים בעד עצמם, ופוגעים בערכים המוגנים של שמירה על הסדר החברתי והגנה על בטחון הציבור.

 

בסופו של דבר, גזר בית המשפט על הנאשם 36 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי למשך שלוש שנים ופיצוי כספי לבית הספר שניזוק בסך 10,000 שקלים.

 

ת"פ 31351-12-14