בית משפט השלום לתעבורה בירושלים החליט לזכות נהג שהואשם בנהיגה בשכרות. בשבוע שעבר (יום א') הנהג, אשר סירב לבצע בדיקת שתן ולכן הואשם בעבירה זוכה מאשמה, משום שלבסוף מסר בדיקת שתן נקייה כ-42 שעות אחרי שנעצר על ידי המשטרה. עם זאת, בגלל סירובו הוא הורשע בעבירת סירוב להיבדק, כמו גם בנהיגה ללא רישיון בתוקף אשר פקע כחצי שנה לפני שנתפס ואף ללא פוליסת ביטוח.


הנאשם נעצר על ידי השוטרים בזמן שנהג ברכב ללא ביטוח בתוקף וכשהרישיון שלו פקע כחצי שנה לפני כן. הוא נעצר בשל חשד שהוא מבצע הסעות בשכר ולא מפני שביצע עבירת תנועה כלשהיא. לאחר שנתפס התבקש לבצע בדיקת שתן לצורך גילוי סמים, ניתנו לו שעתיים לשם כך אך הוא טען שאין לו שתן ולכן לא ביצע את הבדיקה, אף שהשוטרים דאגו להשקות אותו במים.


יום לאחר מכן נעצר והובא בפני בית המשפט לדיון בקשר להארכת מעצרו. לבסוף נלקחה ממנו בדיקת שתן כ-42 שעות אחרי שנתפס לראשונה על ידי השוטרים. בדיקת השתן נמצאה נקייה לחלוטין מסמים.


למה התעורר חשדם של השוטרים כי נהג תחת השפעת סמים?


מטעם המאשימה זומנו לעדות השוטרים שהיו מעורבים בתפיסתו של הנהג. על פי עדותם, שני שוטרים שנסעו בניידת סמויה ראו את הרכב החשוד בהסעות בשכר והורו לנאשם לעצור בצד הדרך, מבלי שביצע עבירות תנועה. הם התרשמו כי הנהג לחוץ, עיניו אדומות והוא מדבר בכבדות ולא לעניין. רק אחרי ששאלו אותו מספר פעמים היכן הרישיון, השיב שאולי הוא נמצא בביתו. חשדם של השוטרים התעורר והוא עוכב לחקירה. בחקירה הנגדית בבית המשפט הסביר אחד השוטרים כי מניסיונו הרב, לעתים קרובות עיניהם של נהגים שלקחו סמים אדומות ומבריקות.


לדברי השוטרים, הם נתנו לו לשתות שלושה בקבוקי מים של ליטר וחצי במהלך החקירה, אך הוא עדיין לא מסר שתן. הם הסבירו כי לא סירב לבצע את הבדיקה אלא טען שאין לו שתן. הנהג עצמו העיד כי לקח את המפתחות מחברו שהיה שיכור ונהג במקומו, ובאשר לבדיקת השתן טען שפשוט היה לחוץ מדי.


עדויותיהם של השוטרים היו קוהרנטיות וסדורות בעיני השופטת ולכן קבעה שהן עדויות אמינות, מה גם שלא קיים הבדל משמעותי בין העדויות ובין גרסתו של הנאשם. אין מחלוקת שהיה לחוץ כשהשוטרים הורו לו לעצור, כאשר הסיבה לכך לטענתו הייתה המעמד המפתיע והמלחיץ של המפגש עם המשטרה, ואילו לטענת השוטרים הוא היה מבולבל ועיניו היו אדומות.


מכיוון שבדיקת השתן שנלקחה ממנו בסופו של דבר הייתה תקינה, נשללה כמעט בוודאות ההנחה שנהג תחת השפעת סמים, היות ששרידי סם נשארים בגוף מספר שבועות לאחר השימוש, וזאת בניגוד לאלכוהול שלא ניתן עוד לגלותו מספר שעות אחרי שתייתו.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות
פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


האם העיניים האדומות והלחץ שבו היה שרוי ביססו חשד סביר כדי שיידרש לבצע בדיקת שתן? השופטת קבעה ששילוב הנסיבות, כלומר הן ההתנהגות הלחוצה והן העיניים המבריקות, מספיק כדי לבסס חשד סביר, והעובדה שהבדיקה יצאה לבסוף נקייה אינה מצדיקה את סירובו, הלכה למעשה, לבצע בדיקה מלכתחילה. לאור זאת זיכתה אותו השופטת מנהיגה בשכרות, אך הרשיעה אותו בסירוב להיבדק ובנהיגה ללא רישיון בתוקף או ביטוח.


פ"ל 6445-02-15