האם מעסיק מחויב לשלם את פיצויי הפיטורין בזמן, גם אם העובד דרש ממנו לעכב את התשלום? בשאלה זו דן בין היתר בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו, אשר החליט כי אמנם באותו מקרה ברור שהעובדת היא זו שביקשה לקבל באיחור את התשלום בגלל עיקול שרבץ על חשבונה, ולכן תביעתה לבית הדין על הלנת הפיצויים נגועה בחוסר תום לב מצדה, אך למרות זאת מוטלת על המעסיק החובה לשלם את הפיצויים במועד ולא לעכב אותם משום סיבה. העובדת תפוצה ב-1,300 שקלים בגין הלנת פיצויי פיטורין, וכמו כן תשלם לה המעסיקה את הוצאות המשפט בסך של 300 שקלים.


במשך כשנתיים וחצי עבדה התובעת אצל המעסיקה המפעילה רשת למוצרי מאפה. לאחר שרופא תעסוקתי קבע כי היא מסוגלת להמשיך לעבוד בהיקף של חצי משרה בלבד, ואילו המעסיקה לא הצליחה לספק לה עבודה בהיקף חלקי, תמו יחסי העבודה בין הצדדים, כאשר הלכה למעשה מדובר בפיטורי העובדת על ידי המעסיקה. עם זאת, העובדת לא קיבלה מכתב פיטורין ואף היא מצדה לא הגישה מכתב התפטרות.


בית הדין: ברור שהעיכוב בתשלום הפיצויים נעשה עקב בקשתה של העובדת, אך זה עדיין לא מצדיק תשלום הפיצויים באיחור


על פי הדין, המעסיקה היית צריכה לשלם את פיצויי הפיטורין בתוך חודש. אך בפועל פיצויי הפיטורין שולמו רק לאחר חצי שנה. כעת מלוא פיצויי הפיטורין כבר שולמו, והשאלה היא רק אם העובדת זכאית לפיצויים בגלל הלנת פיצויי הפיטורין.


באותה תקופה מדוברת, כך עלה מחומר הראיות, עוקלה משכורתה של העובדת עוד לפני שניתן כנגדה צו כינוס נכסים, בשל חובות שהלכו ותפחו. הראיות התיישבו עם טענתה של המעסיקה כי העובדת היא זו שאחראית לעיכוב בתשלום הפיצויים, משום שלא רצתה שהם יופקדו בחשבונה עד אשר יוסר העיקול.


לטענתה של התובעת היא פעלה לבטל את העיקול חודשים רבים לפני שהפיצויים ניתנו לה בפועל, אך השופטת קבעה כי טענתה לא לחלוטין מדויקת, היות שאמנם ההליכים נגדה בהוצאה לפועל הוקפאו עקב צו הכינוס, אך לא בוטלו. כמו כן עלה כי העובדת לא הייתה זכאית למשוך את כספי הפיצויים מהחשבון המעוקל, ואלו היו מועברים לקופת הכינוס.


הדעת נותנת, המשיכה השופטת, כי לא הייתה מניעה מבחינת המעסיקה לשחרר את הפיצויים מחברת הביטוח, אך היא עיכבה זאת מתוך רצונה הטוב לעזור לעובדת ולא היה חוסר תום לב במעשיה. מי שנהגה במקרה זה בחוסר תום לב היא דווקא העובדת, אשר ברור שהיא זו שביקשה לעכב את התשלום ולאחר מכן הגישה תביעה עקב הלנת הפיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


למרות זאת, המעסיקה הייתה חייבת לשלם את הפיצויים בזמן ולא לעכב את העברת התשלום מכל סיבה שהיא, גם אם העובדת היא זו שביקשה לדחות את מועד התשלום. בנסיבות אלה, התביעה התקבלה והמעסיקה חויבה לשלם סך של 1,300 שקלים עבור הלנת פיצויי הפיטורין, כמו גם לשלם את הוצאות המשפט בסך של 300 שקלים.


ד"מ 63402-10-13