צעיר כבן 30 הורשע בהתאם להודאתו בהחזקת סמים קלים בכמות הגדולה מהכמות שנחשבת לצריכה עצמית. הוא ביקש מבית המשפט להימנע מהרשעתו בפלילים כדי שעיסוקו בתחום היהלומים לא ייפגע, והסתמך על לקיחת האחריות על המעשים ועל הפסקת השימוש בסמים, מה שהוביל את שירות המבחן להמליץ על ביטול ההרשעה. אך בית משפט בשלום בנתניה החליט בשבוע שעבר (יום ג') שנסיבות המקרה אינן מצדיקות את ביטול ההרשעה. עם זאת הוחלט שיש מקום להטיל עליו עונש קל יותר ממתחם הענישה הנהוג, והוא נשלח לרצות 120 שעות של שירות לתועלת הציבור, וכמו כן הוטל עליו קנס בסך של 2,000 שקלים, מאסר על תנאי לחצי שנה וצו מבחן למשך שנה.


ליד ביתו בנתניה הוא נתפס כשברשותו מריחואנה במשקל של כ-772 גרם וחשיש במשקל של כמעט שני גרם. השוטרים ביצעו חיפוש גם ברכבו, ושם נמצאו עוד סמים במשקל של כמעט עשרה גרם. לפני גזר הדין הוא הופנה לשירות המבחן, אשר ערך תסקיר חיובי בעניינו.


לא הוכח נזק קונקרטי לעתידו של הנאשם בתחום היהלומים, ולכן ההרשעה לא בוטלה


מהתסקיר עלה שהוא נשוי ואב לשני ילדים קטנים מאוד, תינוק וילד כבן שנה, אין לו עבר פלילי והוא עוסק במכירת יהלומים. כשהיה בן 23 נפטרה אמו ממחלה קשה, ולאחר מותה החל לצרוך סמים באופן יומיומי. עם זאת הוא הבהיר כי לאחר שנעצר הפסיק את צריכת הסמים, ואכן דגימות השתן שמסר נמצאו נקיות.


קצין המבחן התרשם כי המשבר שחווה על רקע מות אמו משליך עליו עד היום, והוא חווה את המעצר כחוויה מטלטלת שבעקבותיה הופחת הסיכון שישוב להיות מעורב בעבירות סמים. הוא שולב בטיפול בבעיית הסמים, שם שיתף פעולה באופן מלא. כמו כן הנאשם לקח אחריות מלאה על מעשיו והתחרט עליהם, והדגיש שהסמים הוחזקו אך ורק לשימוש עצמי.


לאור ההתרשמות מהליך השיקום המוצלח שהוא עובר, המליץ קצין המבחן על ענישה חינוכית והמשך פיקוח במסגרת צו מבחן. נוסף על כך הומלץ לבטל את ההרשעה כדי שתעסוקתו לא תיפגע.


במסגרת הטיעונים לעונש הפנה הסנגור את תשומת הלב לגילו הצעיר, לעברו הנקי, לחוויה הקשה שעבר כשנעצר לראשונה בחייו וללקיחת האחריות המלאה שלו על המעשים. הוא הדגיש את נסיבות חייו כרקע לשימוש בסמים כאמצעי בריחה, את התסקיר החיובי שנערך לו על ידי שירות המבחן ואת הטיפול המוצלח שהוא עובר. מעשיו פגעו אך ורק בו עצמו, הדגיש, ולא באנשים אחרים.


השופטת לא השתכנעה שניתן לבטל את ההרשעה במקרה זה משום שלא הוכחה פגיעה קונקרטית בנאשם, ואפשרות לנזק עתידי בתעסוקה אינה מספיקה. היא הזכירה את המאבק הבלתי מתפשר בנגע הסמים שמנהלים בתי המשפט, המחייב ענישה מוחשית שאינה יכולה להתקיים ללא הרשעתו.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום סמים


עם זאת, היא בהחלט מצאה הצדקה לחרוג לטובתו מבחינת חומרת העונש, לאור העובדה שהשתקם, השתלב בטיפול ושיתף פעולה בצורה מלאה עם שירות המבחן. כמו כן הובאו בחשבון הסיבות הנפשיות שהובילו אותו לבצע את עבירות הסמים. לכן העונש יכלול צו שירות לתועלת הציבור בהיקף 120 שעות, מאסר מותנה לשישה חודשים, פיקוח של שירות המבחן לתקופה של שנה וקנס כספי בסכום של 2,000 שקלים.


ת"פ 53948-11-14