אוהד הכדורגל ושני אוהדים נוספים הועמדו לדין לאחר שהגיעו למשחק אימון בין מכבי תל אביב והפועל פתח תקווה, וקראו לשחקן הערבי מהראן ראדי קריאות גזעניות כגון "עזה עולה באש", "נזיין את הערבים" וביטויים נוספים. לנאשם עצמו יוחס המשפט "איך ההריסות בעזה". אך בעוד השניים האחרים הורשעו, הנאשם סיים את ההליך ללא הרשעה, הורחק מהמגרשים ל-15 חודשים והוטלו עליו 120 שעות שירות לתועלת הציבור. המדינה ערערה על אי הרשעתו, ובשבוע שעבר (יום ב') הרכב של שלושה שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את הערעור והרשיע אותו בעבירה, אך עם זאת בחר שלא לשנות את העונשים אשר הוטלו עליו.


שני האוהדים האחרים שיוחסו להם קריאות ספציפיות הורשעו בדין, ועל כל אחד מהם הוטלו חצי שנת מאסר על תנאי וקנס בסכום של 5,000 שקלים. האוהד השלישי היה יוצא דופן בכך שבית המשפט החליט שניתן להטיל עליו ענישה ללא הרשעה בדין. המדינה לא הסכימה עם אי הרשעתו והגישה על כך ערעור.


בית המשפט: מדובר בעבירה חמורה ובתופעה המתפשטת כאש בשדה קוצים במגרשי הספורט, חייבים למגר אותה באמצעות ענישה משמעותית


לטענת המדינה, בית המשפט הקודם טעה בהחלטתו שלא להרשיע את האוהד. היא הפנתה לחומרה הרבה שבה התייחס בית המשפט להתבטאויות גזעניות במגרשי הספורט, המתפשטות כאש בשדה קוצים בקרב האוהדים. התייחסות זו מחייבת לבטל את ההחלטה שניתנה ולהרשיע את הנאשם, כאשר סיום ההליך בלי הרשעה עלול לשדר מסר פסול ולפגוע בהרתעה.


המערערת הפנתה לפסיקות רבות שניתנו במקרים כאלה, מהן גם פסיקות שניתנו בבית המשפט העליון, אשר דיברו על הצורך להוקיע את התופעה הפסולה. בשורה התחתונה, טענה המדינה, הנאשם ביצע עבירה חמורה אשר מחייבת את הרשעתו, בייחוד כאשר ההרשעה לא תפגע בו באופן לא מידתי. היא הוסיפה וביקשה להטיל עליו נוסף על שאר העונשים שקיבל גם מאסר על תנאי, בדומה לעונש שקיבלו שני חבריו לעבירה.


לעומת זאת הסנגור טען שלא צריך לשנות את הכרעת הדין, והצביע על מחקר שלפיו ספק אם עונש חמור באמת מרתיע עבריינים במקרים שבהם מדובר באמירות ספונטניות במשחקי ספורט. לגבי הנסיבות הקונקרטיות, טען הסנגור שלקוחו אינו גזען ואינו מחזיק בדעות גזעניות, והוא לקח אחריות מלאה על מעשיו. הוא שם דגש על ההתבטאות הספציפית שיוחסה לנאשם כאשר לטענתו רף הגזענות בה הוא נמוך מאוד. כמו כן ציין שהרשעה פלילית תפגע בהעסקתו בצורה לא מידתית.


לצערנו, אין מנוס אלא לקבל את ערעור המדינה, קבע הרכב השופטים, אף על פי שמדובר באדם נורמטיבי וחיובי אשר שגה בהתבטאות ספונטנית ללא תכנון מוקדם. העמדה הנכונה והערכית לגבי תופעת הגזענות באירועי ספורט, בייחוד כשהרקע לאלימות המילולית הוא גזעני-לאומי, מחייבת הרשעה. הקורבן כאן הוא לא רק השחקן שכלפיו הופנו הדברים, אלא כלל הציבור, עקב הפגיעה בעקרון השוויון ובכבודו של אדם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום דיני ספורט - ייצוג ספורטאים


לרוע המזל, הוסיפו השופטים, חרף אמירותיו של בית המשפט הקודם כנגד התופעה, הרטוריקה לא תורגמה להחלטתו בסופו של דבר. הם הביעו תקווה כי למרות הרשעתו, בשל הפן החיובי של אישיותו פרנסתו לא תיפגע, והחליטו שלא להטיל עליו עונשים נוספים מאלו שהוטלו עליו בפסק הדין הקודם.


ע"פ 19057-10-15