תושב עראבה המפעיל בית בד בבית מגוריו הורשע על פי הודאתו בזיהום מקווה המים של המועצה המקומית, לאחר שהזרים למערכת הביוב מי סחיטת זיתים המכונים עקר. בית משפט השלום בחיפה גזר את עונשו לאחרונה, והתחשב בכך שהמחדל הוסר, שהנזק הסביבתי שנגרם נמוך יחסית ושהנאשם הוא אדם מבוגר המנהל בית בד צנוע שהכנסותיו מצומצמות. הוא הטיל עליו קנס בסכום של 25 אלף שקלים.


העבירה התגלתה כשנערכו סיורים במקום מטעם נציגי המשרד להגנת הסביבה, שבמסגרתם התגלה כי מי העקר מוזרמים למערכת הביוב, כאשר בימים כתיקונם מוזרמים המים למתקן טיהור שפכים ומהווים מקור מים למועצה. במקום להקים תשתיות לאגירת מי סחיטת הזיתים, הנאשם הזרימם לביוב ובכך גרם לסתימת קווי ההולכה בביוב ולגלישת השפכים לסביבה.


בית המשפט: על כל אחד ואחת בציבור חלה החובה לא לפגוע בסביבה שבה הוא חי


זכותו הבסיסית של כל אדם לחיות בסביבה נקייה ולא מזוהמת, פתח השופט את דבריו. המעשים של כל אחד ואחת מאיתנו משליכים על הסביבה, ויכולים לתרום לאיכותה או לזיהומה של סביבת חיינו, אשר מורכבת גם ממרחבים ציבוריים משותפים שנועדו לשרת את כולנו, ולא רק מצמחייה, הרים ויערות.


מערכות המים והביוב הן הרכוש של כלל הציבור, ופגיעה בהן מהווה פגיעה בבריאות ובאיכות החיים של אותו ציבור המשתמש בתשתיות הללו. על כן, חלה חובה מוגברת על כל פרט ופרט בחברה להיזהר ולא לפגוע בסביבה שבה הוא נמצא.


מלבד זיהום הסביבה ומי התהום, הנאשם במקרה הזה אף הפעיל את בית הבד ללא רישיון, ובכך הוסיף חטא על פשע, תוך התעלמות מהוראות החוק. עסק המייצר שמן זית לשימוש בני האדם אשר לא מבוקר כחוק בידי רשויות המדינה מהווה סיכון של ממש לבריאות הציבור. הפסיקה במקרים אלה ברורה, ועל בעלי עסקים שחוטאים בזיהום מים מוטלים קנסות כבדים הנעים בין 25 אלף שקלים ועד 150 אלף שקלים, ואף מאסרים מותנים במקרים חמורים במיוחד.


באשר לנסיבות שבהן בוצעה העבירה, במשך זמן רב פנו נציגי המשרד לאיכות הסביבה לנאשם והתריעו בפניו כי הוא מבצע מעשים חמורים, אך הוא לא הפנים את חומרת המעשים, המשיך בשלו ולא הפסיק לזהם את הסביבה. רק כשהוגש נגדו כתב אישום נמצא פתרון לבעיה.


אמנם הסנגור טען כי משום שהמדינה לא סיפקה פתרונות ניקוז לבעלי בתי הבד, לא נותרה לנאשם ברירה והוא נאלץ לפעול בדרך שבה פעל, כאשר רק לאחר מכן הגיעו הרשויות לסיכום על פינוי הפסולת. אך השופט דחה את טענתו והדגיש כי הנאשם יכול היה להזרים את השפכים למכולה או כל מאגר פרטי אחר שניתן להובילו או לרוקנו. מדובר בפתרון פשוט וידוע לפינוי עקר, אולם למרות קיומו בחר הנאשם בדרך הפשוטה והזולה והמשיך להזרים את השפכים לביוב הציבורי.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית
פורום רישוי עסקים | רישיון עסק


לפני שקבע את גובה הקנס, התייחס השופט לנזק הסביבתי הנמוך באופן יחסי שנגרם, לעובדה שבסופו של דבר הנאשם הסיר את המחדל ומפעיל את בית הבד בצורה תקינה וחוקית, ולכך שמדובר בעסק צנוע ובאדם בן 67 שיכולותיו הפיננסיות מוגבלות, אשר הודה במעשים בהזדמנות הראשונה. בהתאם לכך הוטל עליו קנס בסך של 25 אלף שקלים.


ת"פ 36772-02-15