במשך חמש שנים תמימות, בשיטתיות ותוך תכנון מוקדם הוציא הנאשם שכלל לא היה רשום כעוסק, 305 חשבוניות מזויפות ופיקטיביות הרשומות על שבע חברות שונות, ומכר אותן לשני עסקים תמורת עמלה של אלפי שקלים בחודש. שני העסקים קיזזו מתוכן מס שלא כדין בסכום כולל של כמיליון ו-780 אלף שקלים. בשבוע שעבר (יום א') נקבע עונשו בבית משפט השלום בתל אביב, אשר הטיל עליו 30 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי, קנס בסכום 75 אלף שקלים והתחייבות על סך 100 אלף שקלים כי יימנע במשך שנתיים מיום השחרור מביצוע עבירות מס נוספות.


ההגנה זימנה לעדות את הרופאה האונקולוגית המטפלת בנאשם, אשר חלה בסרטן לפני מספר שנים, החלים באופן מלא וכעת נמצא במעקב. הרופאה ציינה כי קיים סיכוי של כ-50% שהמחלה תחזור, וכי אמנם אין לכך מספיק בסיס מדעי אך הדעה הרווחת היא שתנאי לחץ מגבירים את הסיכוי להתפרצות נוספת. גם אחותו העידה ותיארה את הנסיבות המשפחתיות המורכבות, התדרדרותו של הנאשם בעבר ובחירתו לעזוב את הדרך העבריינית.


בית המשפט: המעשים בוצעו בתכנון מוקדם ובקור רוח, תוך פגיעה בעסקים הלגיטימיים שנעשה שימוש בשמם ללא ידיעתם


מהצד השני הדגישה המדינה את חומרת המעשים והעובדה שבוצעו בזמן ניהול תיק אחר בעניינו בגין עבירות מס דומות. גם לאחר גזר הדין בתיק הנוסף וחרף עונש מאסר על תנאי שקיבל, הנאשם המשיך במעשים החמורים. הכמות הגדולה של החשבוניות הפיקטיביות, התקופה הממושכת שבה בוצעו העבירות והמספר הגדול של החברות אשר נעשה שימוש בשמן, מצדיקים לטעם המדינה ענישה מחמירה ומרתיעה.


בתגובה לטענות המדינה הדגיש הסנגור כי העסקים שקיבלו את החשבוניות השקריות כבר הסירו את המחדלים, כך שהנאשם לא צריך גם הוא להסיר את המחדל. הוא טען שיש להתחשב בזמן שעבר מאז שהעבירות בוצעו ובמחלתו הקשה של הנאשם שהיוותה גם היא ענישה בפני עצמה. כמו כן עמד על הרקע הסבוך שלו ומצבו הכלכלי הקשה, וביקש מבית המשפט להסתפק בקנס מתון ובעבודות שירות בלבד.


הוצאת חשבוניות מס פיקטיביות, הזכירה השופטת, משבשת את כל מערך גביית המס ופוגעת בציבור כולו. במקרה הזה הנאשם הוסיף חטא על פשע ופגע בשמם הטוב של העסקים שבהם השתמש ללא ידיעתם, על לא עוול בכפם.


הנאשם תכנן את המעשים שבהם הורשע וביצע אותם בקור רוח, המשיכה השופטת בקביעתה, בשיטתיות ובמשך תקופה ארוכה, תמורת בצע כסף. אי לכך הענישה צריכה לשקף את החומרה הרבה של מעשיו, הן מבחינת המאסר והן מבחינת הקנס שיוטל עליו. לגבי הענישה הקונקרטית, לא ניתן להקל בעונשו כמו במקרים אחרים שבהם הנאשמים מודים בביצוע העבירות ולוקחים אחריות על מעשיהם.

 

יש לך שאלה?

פורום הלבנת הון
פורום עבירות מס


למרבה הצער, נראה כי הנאשם לא הפנים את הפסול במעשיו, ואף לא פעל להסיר את המחדל. השופטת הביאה בחשבון את דברי הרופאה האונקולוגית וציינה כי יש הצדקה להתחשבות במצבו הרפואי, אך הזכירה כי לא נטען שהוא לא כשיר לרצות את עונשו במאסר. מסיבות אלו ירצה הנאשם מאסר בפועל למשך 30 חודשים וישלם קנס בסך 75 אלף שקלים, לצד עונשים נוספים לרבות התחייבות כספית ומאסר על תנאי לתקופה של 15 חודשים.


ת"פ 2634-11-11