אדם חרדי בשנות ה-60 לחייו, אב לעשרה ילדים, הודה והורשע בתקיפה אלימה של בתו שהייתה בת 22 באותה עת, לאחר שמצא אותה בחדרה עם גבר זר, לבושה בתחתוניה בלבד. בית משפט השלום בירושלים התרשם כי מדובר באב שחש צורך מוגבר להגן על בתו בשל מחלה נפשית שממנה היא סובלת, ולאור המחזה שנגלה לעיניו אפשר להבין כיצד איבד את עשתונותיו. הוחלט שלא להחמיר בעונשו, וביום ד' נקבע כי העונש יכלול שלושה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסכום 1,000 שקלים וצו מבחן לתקופה של שנה.


מסכת האירועים של אותו יום התגוללה בבית המשפט, לאחר שהאב מצא את בתו עם הגבר. הוא אחז בה והפיל אותה על הרצפה, תקף אותה, שרט את צווארה, תלש את השרשרת שענדה ומשך בחוזקה בשיערה. כאשר בתו נמלטה ממנו לחדר הסמוך, הוא פתח את הדלת בכוח והדף אותה אל הקיר תוך איומים שיהרוג אותה.


בית המשפט: לא ניתן להצדיק את מעשי האב, אך אפשר להבין כיצד איבד את עשתונותיו


בא כוחו של הנאשם התייחס למחלתה הנפשית של בתו כרקע לאובדן השליטה שלו על מעשיו, משום שחשב כי גבר זר מנצל אותה. הוא הדגיש את התרשמותו החיובית של שירות המבחן מהאב ומהטיפול שבו שולב, וכן ציין כי בתו סלחה לו מתוך הבנתה שרק רצה להגן עליה. בשל החשש שבעקבות הרשעה פלילית הוא עלול לאבד את מקום עבודתו כרב בישיבה, ביקש הסנגור שלא להרשיע אותו. גם הנאשם עצמו דיבר בבית המשפט, הביע חרטה על שעשה וסיפר על הקושי הגדול שעבר בשנתיים שחלפו מאז.


במסגרת תסקיר שירות המבחן שנערך לו, סיפר האב לקצין המבחן כי באותו יום הוא ואשתו ננעלו מחוץ לבית. כשהצליחו להיכנס ראו את בתם עם גבר זר, והוא גירש אותו מיד מהבית. ייתכן שגרם בטעות לשריטה אצל בתו אחרי שהפיל אותה על הרצפה, או כאשר רדף אחריה כשברחה ממנו. רעייתו הסבירה כי הבת סובלת מהפרעה דו קוטבית, ובמשך השנים חווים ההורים קושי רב בגידולה לנוכח התנהגותה הפרועה אשר נוגדת את אורח החיים החרדי.


הענישה המקובלת במקרים כאלו נעה ממאסרים קצרים המרוצים בעבודות שירות ועד מאסרים של ממש מאחורי סורג ובריח, תלוי בטיבה של האלימות ובנזק שנגרם בעקבותיה. במקרה זה מדובר באדם נורמטיבי עם אורח חיים תקין, אשר שולב בהצלחה בהליך טיפולי ולא חזר מאז ביצוע העבירה על מעשים דומים.


השופט נתן דעתו כי האב תקף את בתו גם על רקע מחלת המאניה דיפרסיה שלה, המובילה אותה להתנהג באופן מסוכן ופרובוקטיבי, ומשליכה על אביה באופן שרצונו להגן עליה יכול להוביל לאיבוד עשתונות. למען הסר ספק, הבהיר השופט, אין הצדקה לדרך התנהגותו של הנאשם. כמו כן התחשב השופט בעובדה שהאב לקח אחריות מלאה על המעשים והכיר בכך שפעל בצורה שגויה, ובהליך הטיפולי שהוא עובר תוך שיתוף פעולה מלא מצדו.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום אלימות במשפחה


לסיום דבריו אמר השופט כי אפשר להבין את מצוקתו הרבה לאור המחזה שנגלה לעיניו והמחשבה שגבר זר מנצל את בתו, בייחוד כאשר מעשי הבת מנוגדים כליל לאורח החיים החרדי של הוריה. משום שלא מדובר בדרך חינוך של הנאשם אלא בהתפרצות רגעית, החליט השופט שלא להחמיר עם האב וגזר עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך של 1,000 שקלים ופיקוח של שירות המבחן לתקופה של שנה.


ת"פ 57839-12-13