מה היו הנסיבות שהובילו לפיטוריה של גננת בגן ילדים, אחרי ששבה לעבוד בתום חופשת הלידה שלה? חרף טענת מנהלת הגן כי פיטרה את העובדת על רקע התנהגות לא הולמת כלפי הילדים בגן, קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי הפיטורין בוצעו בניגוד לחוק עבודת נשים, משום שלא ניתנה לה הזדמנות אמיתית לחזור לאותו תפקיד אלא שיבצו אותה בתפקיד אחר, וכמו כן הליך הפיטורין עצמו היה פגום משום שלא נערך לה שימוע כדין. לאחרונה נקבע שגן הילדים יפצה את הגננת בסך של כ-30,700 שקלים.


בתחילת העבודה הועסקה התובעת כסייעת, ולאחר כמה חודשים קודמה לתפקיד גננת האחראית על קבוצת ילדי גן. לאחר שנכנסה להריון נאלצה להיעדר מהעבודה עקב סיבוכים רפואיים. היחסים בין הצדדים החלו להתערער באירוע אחד, אשר נסיבותיו שנויות במחלוקת.


בית הדין: נראה כי המעסיקה רק המתינה עד למועד שבו תוכל לפטר את הגננת, בלי לתת לה הזדמנות אמיתית לשוב ולהשתלב בעבודה לאחר חופשת הלידה


מנהלת הגן טענה כי קיבלה דיווח מהעובדות האחרות שהגננת צעקה על ילדה בת שנה וחצי, נהגה כלפיה באגרסיביות וסגרה אותה בחדר לבד תוך שהיא ממררת בבכי. המנהלת קראה לתובעת לשיחה שבה היא הכחישה את הפרטים, כאשר לטענתה של התובעת היא נקראה לשיחה לאור חוסר שביעות רצונה של המנהלת מתפקודה בגן במהלך ההריון.


הנתבעת אף ביקשה היתר לפטר את העובדת מהממונה על חוק עבודת נשים, אך בקשתה נדחתה. לאחר מכן נאלצה התובעת לשהות בביתה בשמירת הריון, ושבה לגן לאחר שהסתיימה חופשת הלידה. היא הוצבה בתפקיד אחר של סייעת, ופוטרה מהעבודה לאחר שהסתיימה התקופה המוגנת.


לטענת הגננת, היא פוטרה רק בשל הריונה על ידי מפטרת סדרתית של עובדות בהריון. כמו כן לא נערך לה שימוע אמיתי, אלא במועד השימוע כבר הגישו לה את מכתב הפיטורין. הנתבעת הכחישה לחלוטין את טענותיה, וטענה שהפיטורין לא נבעו בשל ההריון וממילא היא בכלל לא פוטרה בהריון או בחופשת הלידה אלא רק בתום התקופה המוגנת. הפיטורין נבעו בגלל משבר אמון שנוצר לאור דיווחים חוזרים ונשנים על חוסר סבלנותה לילדים ועל אותו יום שבו סגרה את הילדה בחדר.


אמנם הגננת פוטרה בתום התקופה המוגנת וקיבלה על כך הודעה מוקדמת כדין, אך השופטת התרשמה כי עצם שיבוצה כסייעת בתפקיד אחר מהתפקיד שבו עסקה לפני ההריון, מראה שלא ניתנה לה הזדמנות ממשית להשתלב בעבודה אחרי חופשת הלידה. חובת המעסיק, הזכירה השופטת, להחזיר את העובדת החוזרת מחופשת לידה לאותו תפקיד או לתפקיד המקביל אליו, ולא לתפקיד פחות. הרושם הוא שהמעסיקה רק המתינה עד שתוכל לפטר את הגננת במועד שבו זה אפשרי מבחינה חוקית.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון


גם בהליכי פיטוריה מצאה השופטת פגמים. תכליתו של הליך השימוע לפני הפיטורין היא לתת אפשרות לעובד לשטוח את טענותיו. בענייננו תכלית זו לא התקיימה כלל וכלל, קבעה השופטת, והצביעה על העובדה שהשיחה נעשתה בעל פה וללא פרוטוקול, הגננת לא קיבלה הודעה מראש על השימוע ולא ניתנה לה אפשרות להתכונן אליו. לפיכך המעסיקה תפצה אותה בסך כולל של כ-30,700 שקלים.

 

סע"ש 30874-01-14