עובדת בחברת קוסמטיקה, פוטרה לאלתר לאחר 12 שנות עבודה, עקב חשדות בדבר גניבה מהמעסיק. העובדת פנתה אל בית הדין וטענה כי פוטרה שלא כדין וללא שימוע, מבלי שניתנה לה הזדמנות להביע את עמדתה בעניין החשדות. בית דין האזורי לעבודה בחיפה קבע בשבוע שעבר (יום א') כי התובעת זכאית לפיצויי פיטורין מופחתים בגין הפרת משמעת חמורה, וחייב את המעסיק לפצותה בסך של 35,000 שקלים. 

 

התובעת עבדה במשך כ- 12 שנים בתפקיד מוכרת וקופאית בעסק לשיווק מוצרי קוסמטיקה, ובמסגרת תפקידה נדרשה לספק הסברים על התכשירים השונים, לקבל הזמנות טלפוניות ולגבות כספים מלקוחות. במקביל לעבודתה היא ניהלה עסק עצמאי קטן בתחום הקוסמטיקה, שבו העניקה טיפולי פדיקור ומניקור.

 

בחודש ינואר 2012, התובעת הדפיסה את רשימת הלקוחות של העסק בעת שנותרה לבדה בחנות. במהלך ההדפסה ארעה תקלה במדפסת והרשימה יצאה בג'יבריש וללא הפסקה. התובעת גרסה מיד את ההדפסה, אולם לנוכח התקלה ההדפסה המשיכה לצאת גם לאחר חזרת המעסיק לחנות.

 

התובעת טענה כי הדפיסה את רשימת הלקוחות בתום לב כדי לעדכן את הרשימה הישנה, לצורך זימונם להדרכות בבית העסק. אולם בעת ההדפסה התרחשה תקלה במחשב, אשר הדפיסה את הדפים באופן בלתי קריא ולא ניתן להפסיק את הפעולה. היא הודיעה על כך למעסיק וביקשה מעובדת אחרת לגרוס את הדפים כדי שישמשו למילוי אריזות מוצרי הקוסמטיקה של העסק.

 

ביום למחרת האירוע חיכה לה על הדלפק קרטון עם כל חפציה. המעסיק זימן אותה למשרדו וטען כי היא ניסתה לגנוב ממנו לקוחות ומוצרים, כדי לעשות שימוש בעסק העצמאי שלה, על כן פיטר אותה לאלתר שלא כדין, מבלי שניתנה לה ההזדמנות להפריך את הטענות כלפיה. 

 

המעסיק ראה במצלמות את העובדת גונבת מוצרים מהמדפים

 

מנגד טען המעסיק כי התובעת המתינה עד שתישאר לבדה בעסק, וכאשר יצא להפקיד כסף בבנק, היא החלה להדפיס את רשימת הלקוחות מבלי שהתבקשה או קיבלה הנחייה לעשות כן. לאחר חזרתו היא נראתה נסערת וסמוקה, וטענה כי קרתה תקלה במדפסת והמחשב השתבש ללא סיבה ואינו מפסיק להדפיס דפים.

 

בעקבות התנהלותה, צפה המעסיק בסרטוני מצלמות האבטחה, המתעדים את פעולותיה באותו היום ובמדגם סרטונים מתקופה קודמת, וגילה כי היא לקחה מוצרים ממדפי המכירה, הכניסה אותם לשקיות מבלי להעבירם בקופה ויצאה עם השקיות מהחנות.

 

על כן החליט לפטרה לאלתר, ואף דרש פיצוי בגין כל תקופת העסקתה. בהמשך הוגשה נגדה תלונה במשטרה בגין גניבה ממעביד, אך מחמת חוסר ראיות מספיקות, הוחלט שלא להעמידה לדין. לנוכח הפרת חובתה כעובדת לנהוג על פי הדין, טען כי היא אינה זכאית לפיצויי פיטורין ולתמורת הודעה מוקדמת.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית הדין כי התובעת פעלה על דעת עצמה ולא קיבלה הוראה להדפיס את רשימת הלקוחות, ואף סבר כי עדותה בדבר הצורך בעדכון הרשימה לא היתה משכנעת. על כן הגיע למסקנה כי היא הדפיסה את רשימה כדי לעשות בה שימוש לצרכיה האישיים, ואף סבר כי היא מכרה מוצרים מבלי להפיק חשבונית ומבלי להעביר את הכספים בקופה.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
פורום פיצויי פיטורין

 

בנסיבות אלה החליט בית המשפט להפחית את פיצויי הפיטורין ב- 60% ולשלול ממנה את ההודעה המוקדמת בגין הפרת משמעת חמורה, עקב הדפסת רשימת הלקוחות ומעילה מהמעביד. יחד עם זאת קבע כי היא פוטרה לאלתר מבלי שניתנה הזדמנות להציג את עמדתה, לכן היא זכאית לפיצוי בגין אי עריכת שימוע כדין. בסופו של דבר חייב את המעסיק בסך של 35,000 שקלים בגין היעדר שימוע ופיצויי פיטורין מופחתים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 3,500 שקלים.

 

ס"ע 38000-05-12