מי אחראי לנזקים שנגרמו לרכב בירושלים כתוצאה מפגיעת מפלסת שלג, ומי צריך לשלם על הנזק? שאלה זו עמדה להכרעה לפני שבוע (יום א') בבית משפט השלום בירושלים, בתביעה שהגישה חברת הביטוח מגדל, מבטחת הרכב, כנגד עיריית ירושלים וצד ג', הקבלן שהפעיל את המפלסת בפועל. בית המשפט הטיל את האחריות על כתפי הקבלן, וקבע שעליו לשלם לעירייה את הכספים שעליה להעביר לחברת הביטוח בסך של 16 אלף שקלים, בתוספת הוצאות ושכר טרחה בסך של כ-7,000 שקלים. עוד ישלם הצד השלישי את הוצאות העירייה בסכום של כ-3,000 שקלים.


בשנת 2013 ירד שלג כבד מאוד בירושלים. באותו יום עמד הרכב בחניה. מפלסת השלג שהגיעה לפנות את השלג מהרחוב התנגשה בעוצמה בחזית הרכב וגרמה לו נזקים, כך על פי טענת התובעת. העירייה צריכה לשאת בעלויות תיקון הנזק, טענה התובעת, מאחר שהיא זו שאחראית לתחזוקת הכבישים ולהסרת המפגעים, והיא זו שהזמינה את הקבלן המבצע לפנות את השלג מהכביש.


לטענת העירייה, כמות השלג שירדה בעיר באותו חודש הייתה חריגה בהיקפה, וכדי לפנות את השלג היא נדרשה להפעיל מפלסות שלג רבות שאינן מצויות בעירייה. את הכלים ההנדסיים והמפלסות שנדרשו לפינוי השלג היא נאלצה לשכור.


העירייה אחראית לפצות על הנזק, אך הקבלן חויב בסכום הפיצויים משום שהתאונה אירעה בעקבות רשלנותו של נהג המפלסת


הצד השלישי, הקבלן, הוא זה שביצע את עבודות פינוי השלג בפועל בהתאם להסכם בינו לבין עיריית ירושלים, ועל כן לטענתה אם המפלסת אכן פגעה ברכב כטענת התביעה, יש להטיל על הקבלן את האחריות היות שהוא זה שנהג ברשלנות. גם על פי ההסכם ביניהם הקבלן התחייב להיות אחראי לכל הנזקים שייגרמו, אם ייגרמו, כתוצאה מהעבודות.


לדבריו של הקבלן, הוא אכן ביצע את העבודות עם מפלסת השלג באותו מועד, אך את נהג המפלסת ליווה פקח מטעם העירייה, וכל פעולותיו בוצעו על פי הנחיות הפקח בלבד. בהתאם לכך, אם אכן הייתה תאונה, הפקח והנהג היו צריכים לדווח על כך, אך לא דווח על כל תאונה.

 

משכך טען הקבלן כי המפלסת כלל לא הייתה מעורבת בתאונה, ולחלופין אם כן אירעה תאונה, היא אירעה כתוצאה מרשלנותו של הפקח שלא פיקח כראוי על העבודות.


בעל הרכב שנפגע העיד כי באותו יום שב לביתו מתפילה, וראה שהרכב נפגע בחזיתו. בתו שהייתה בבית דיווחה לו כי ראתה את המפלסת שפינתה את השלג ברחוב פוגעת עם הכף ברכב. גם הבת העידה בבית המשפט, והשופטת התרשמה שעדותה מהימנה ואף לא נסתרה. כמו כן, הנזק שנגרם לרכב התיישב עם הפגיעה ממפלסת השלג. לפיכך נקבע כי המפלסת היא זו שפגעה ברכב וגרמה לו נזקים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת ביטוח
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לגבי סוגיית האחריות, לא הייתה מחלוקת כי העירייה היא זו שאחראית על פינוי המפגעים מתחומי שיפוטה, ועל כן עליה לשלם פיצויים על הנזקים שנגרמו בשל רשלנות הפעלת מפלסת השלג. עם זאת, השופטת קבעה כי הנזק נגרם בשל רשלנותו של נהג מפלסת השלג אשר לא הפעיל את המפלסת בזהירות הראויה, ועל כן הצד השלישי יחויב בסכום הפיצויים שיוטל על העירייה. עלויות התיקון עמדו על סך של 16 אלף שקלים, ונוסף על כך ישלם הקבלן 7,000 שקלים עבור הוצאות התביעה ו-3,000 שקלים נוספים עבור הוצאות העירייה.


תא"מ 27424-02-14