פוליסת ביטוח החיים שערך התובע בחברת הביטוח הראל כללה רכיבים עבור אובדן כושר עבודה ונכות מתאונה. על בסיס זה הוא הגיש את תביעתו לתגמולי ביטוח היות שלטענתו נגרמה לו נכות בעקבות פציעתו במשחק הכדורגל שבו השתתף. ביום ה' נקבע בבית משפט השלום בטבריה כי על חברת הביטוח לשלם לו סך של כ-8,800 שקלים, וכן החזר עבור הוצאות המשפט בסך כולל של 5,500 שקלים.


במועד שבו נפצע התובע בשנת 2009, סכום הביטוח על רכיב נכות מתאונה עמד על סך של 200 אלף שקלים, והסכום עבור אובדן כושר עבודה היה 4,000 שקלים לחודש. מחומר הראיות שהעבירה חברת הביטוח לבית המשפט עלה כי שנתיים חלפו מאז הפציעה, ורק לאחר מכן הורחבה פוליסת הביטוח בהתאם לבקשת התובע. כלומר, התנאים הרלוונטיים בפוליסה למועד הפציעה אינם אלה אשר אותם דרש התובע בתביעתו לאחר שהפוליסה הורחבה, אלא התנאים לפני הרחבת הפוליסה.


המומחה הרפואי קבע בחוות דעתו את המועד שבו התובע יכול היה לשוב לעבודה בהיקף מלא


שני הצדדים הגישו חוות דעת רפואיות לגבי מידת הנזק הגופני שנגרם לתובע, ולאור הפער הגדול בין שתיהן מונה על ידי בית המשפט מומחה רפואי שלישי, אשר על פי חוות דעתו, במשך כתשעה חודשים סבל התובע מנכות בשיעור 100%, חודשיים נוספים סבל מנכות בשיעור 20%, וכעת נותרה לו נכות צמיתה של 5% בשל ההשלכה הקלה של השברים שנגרמו ברגלו על כושר פעולתו. עוד קבע המומחה הרפואי את המועד שבו יכול היה לשוב לעבודה בהיקף מלא, כשתעה חודשים לאחר שנפצע.


בהתאם לחוות דעתו של המומחה הרפואי מטעם בית המשפט, התברר שחברת הביטוח לא שילמה לו עבור אובדן כושר עבודה במשך חודש אחד שבו היה זכאי לתגמולים, ועבור שאר התקופה קיבל כספים כדין. לגבי התקופה שבה סבל מ-20% נכות קבעה השופטת כי אינו זכאי לתגמולים לפי תנאי הפוליסה, מאחר שהמומחה קבע מפורשות כי בתקופה זו היה יכול לעבוד בהיקף מלא.


לגבי רכיב הנכות מתאונה, פוליסת הביטוח מפרטת את סכומי הביטוח במקרים שונים של נכות חלקית או בשיעור מלא שנגרמה כתוצאה מתאונה. בהתאם לשיעור הנכות הצמיתה שנקבע על ידי המומחה הרפואי של 5%, קבעה השופטת כי התובע זכאי לתשלום גם עבור רכיב זה.


לבסוף התייחסה השופטת לטענותיו של התובע כי על הנתבעת לשלם לו גם עבור ההוצאות המשפטיות שנאלץ להוציא, לרבות שכר המומחה הרפואי מטעמו. הוא לא הציג אסמכתאות או קבלות לסכומים שטען כי מגיעים לו, ולכן קבעה השופטת כי יקבל תשלום רק עבור חלקו בתשלום השכר של המומחה הרפואי מטעם בית המשפט, וכן החזר עבור מחצית מאגרת בית המשפט שנאלץ לשלם.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה
פורום תביעת ביטוח


התוצאה שהתקבלה היא שחברת הביטוח הראל תשלם לתובע סכום של כ-8,800 שקלים עבור אובדן כושר עבודה ונכות מתאונה, וכן תישא בחלק מהוצאותיו המשפטיות בסך של 5,500 שקלים, לרבות החזר אגרה, החזר שכר טרחת המומחה מטעם בית המשפט והחזר שכר טרחת עורך דינו.


ת"א 47098-11-12