התובע ניהל משא ומתן ממושך לגבי העסקתו בחברת שיווק ופרסום, בתפקיד סמנכ"ל פיתוח עסקי. לאחר שנחתם בין הצדדים הסכם עבודה, הוא עזב את מקום עבודתו הקודם, אך כשבוע לפני מועד תחילת העסקתו, הודיעה לו החברה כי ביטלה את משרתו, והתובע נותר ללא עבודה. בית דין האזורי לעבודה בתל אביב - יפו קבע בשבוע שעבר (יום ה') כי החברה הפרה את החוזה, וחייב אותה לפצות את התובע בסך של 28,000 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, התובע עבד במשך שמונה שנים וחצי בחברת שיווק אחרת, ובמהלך חודש מאי 2013, החלו הצדדים לנהל משא ומתן בנוגע לשכירת שירותיו לתפקיד סמנכ"ל פיתוח עסקי בנתבעת. לאחר כשלושה חודשים נחתם הסכם עבודה, שלפיו אמור היה התובע להתחיל לעבוד בחברה בחודש אוקטובר 2013. על כן התפטר ממקום העסקתו הקודם.

 

כשבוע לפני מועד תחילת העבודה, מנהל מטעם הנתבעת הודיע לתובע בשיחת טלפון כי עקב שיקולים כלכליים, הוחלט לבטל את משרת סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה, ואף הציע לו שתי חלופות במקום העסקתו כשכיר, אך התובע סירב להצעה.

 

הנתבעת טענה כי התובע לא התפטר ממקום עבודתו הקודם עקב המגעים שהתנהלו בדבר העסקתו, אלא פוטר, וכי מעמדו שם לא היה בטוח, בשל מיזוג שהיה באותה עת של החברה עם חברות נוספות, מה שהביא לכך שתפקידו הקודם לא היה רלוונטי יותר.

 

בנוסף טענה הנתבעת כי ההחלטה לבטל את משרתו בוצעה בתום לב, עקב נסיבות אמיתיות כלכליות, ואם התובע היה מקבל את אחת ההצעות החלופיות שהוצעו לו, הוא היה יכול להתחיל לעבוד אצלה במועד המתוכנן.

 

התובע טען כי לא ניתנה לו כל הזדמנות להתחיל בעבודה ולהוכיח את כישוריו. הוא הכחיש שפוטר, וטען כי עזב מקום עבודה מסודר לאחר שמונה שנים וחצי, בעקבות הסכם העבודה החדש שעמד על הפרק. בעקבות הפרת ההסכם לא מצא עבודה למשך 19 חודשים, ומכיוון שהתפטר לא קיבל דמי אבטלה למשך שלושה חודשים. בנוסף לכך באותה עת אשתו היתה בהריון ומצבם הכלכלי כתוצאה מהאירועים היה קשה מאוד.

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, סבר בית הדין כי לנתבעת היתה סיבה כלכלית מוצדקת לביטול ההסכם, אך היא פעלה שלא כדין ובחוסר תום לב מאחר שניהלה עם התובע משא ומתן ממושך לחתימת ההסכם, חתמה עמו עליו ולאחר מכן הודיעה לו, כשבוע לפני מועד תחילת העבודה, שהמשרה בוטלה וכי לא יתחיל לעבוד בשורותיה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום חוזה עבודה

 

בית הדין סבר כי הנתבעת היתה יכולה לערוך בדיקות מקיפות ולברר את מצבה הכלכלי טרם חתימה על ההסכם, ובנסיבות אלה קבע כי התובע זכאי לפיצוי בגין הפרת הסכם, בסך של 18,000 שקלים, בגובה משכורת אחת, ובנוסף הוא זכאי לפיצוי בגין עגמת נפש שנגרמה לו בסך של 10,000 שקלים. כך שסך הכל תשלם הנתבעת לתובע סך של 28,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 5,000 שקלים.

 

סע"ש 32416-11-13