מה הסיבה שבגינה פוטר מנהל מחברה קטנטנה המונה חמישה עובדים לאחר ארבעה חודשי עבודה בלבד, והאם חלו פגמים בהליך פיטוריו ולא נערך לו שימוע כדין, או ששיחת החתך שנערכה לו לפני הפיטורין נחשבת לשיחת שימוע לכל דבר ועניין?


בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הגיע לאחרונה למסקנה כי העובד פוטר אך ורק בשל חוסר שביעות רצון מתפקודו המקצועי ולא משום סיבה שאינה עניינית או כנגד הדין. אמנם היה מוטב שמועד הפיטורין לא היה סמוך לחג, אך לא מדובר במעשה בניגוד לחוק. בסופו של דבר נקבע כי החברה תשלם לו סך של 8,100 שקלים משום ששללה לו חלק מדמי ההודעה המוקדמת שלא כדין, וסך נוסף של 2,200 שקלים עבור ההוצאות המשפטיות.


החברה העוסקת בפתרונות מחשוב וטכנולוגיה לגופים עסקיים קיבלה את התובע לעבודה לתפקיד מנהל רשת מעבדה, אולם כעבור ארבעה חודשים בלבד נערכה לו שיחה עם אחד משותפי החברה ומנהליה לגבי תפקודו הלקוי, ולבסוף נמסר לו מכתב פיטורין.


האם התובע התקבל לעבודה בגלל מצג שווא שהציג לגבי כישוריו וניסיונו המקצועי?


בתביעתו טען העובד כי המעסיקה הפרה את עקרונות ההגינות ותום הלב בכך שפיטרה אותו במועד כל כך סמוך לראש השנה, ותבע פיצוי עבור עוגמת נפש. עוד טען שלא נערך לו שימוע תקני ושאילו הסכים להצעה שקיבל באותה שיחה לשנות את תפקידו כלל לא היה מפוטר. כמו כן לא שולמו לו דמי הודעה מוקדמת והופרשו לו כספים לפנסיה רק לאחר 20 חודשים.


לעומת זאת טענה החברה כי כבר ביומו הראשון בעבודה הודיע לה התובע כעובדה מוגמרת כי בניגוד להסכם ביניהם לגבי שעות העבודה, הוא לא יוכל לעבוד עד הערב בימי שלישי, וכבר אז ההרגשה הייתה שהוא הטעה אותה.


לא חלף הרבה זמן והתברר שהעובד שיקר לגבי כישוריו הקודמים וניסיונו בתחום, והתגלה כעובד חסר מוטיבציה, אדיש כלפי צוות העובדים שהיה אמור לנהל וללא אמביציה. עבדותו הייתה רשלנית ומזלזלת. נערכו לו מספר שיחות הבהרה לגבי נוהלי החברה והציפיות ממנו, אך התנהגותו לא השתנתה.


לבסוף הוחלט לתת לו הזדמנות אחרונה, ואז גילתה המעסיקה שעקב טעות התובע נגרם נזק לאחת הלקוחות. זה היה הקש ששבר את גב הגמל, והחברה הגיעה למסקנה שאין מנוס אלא לפטר אותו. בשיחה שנערכה לו הוא קיבל הצעה לעבור לתפקיד עובד טכני אך סירב, ולכן פוטר. עוד טענה כי בשל תפקודו נפגע שמה הטוב של החברה, היא הפסידה כספים ונגרמה לה עוגמת נפש.


בית הדין סבר שהשיחה בין הצדדים לגבי תפקודו של התובע, בייחוד כאשר מדובר בחברה כה קטנה שאינה מלווה ביועצים משפטיים, גם אם נקראה שיחת חתך והשימוע לא היה פורמלי, עדיין קיימה את תכלית ומטרת השימוע, מאחר שהובהר בה חוסר שביעות הרצון מהתנהלותו וניתנה לו האפשרות להביע את עמדתו.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


במקרה הזה העובד פוטר מהסיבה הפשוטה שמעסיקתו לא הייתה מרוצה ממנו, וגם אם הפיטורין נעשו בצורה לא יפה לפני ערב חג, עדיין לא מדובר בהליך פיטורין המנוגד לדין. הדבר היחיד שנעשה שלא כדין הוא אי תשלום דמי הודעה מוקדמת, ולכן החברה תשלם לתובע סך של 8,100 שקלים, בתוספת 2,200 שקלים על הוצאות המשפט.


סע"ש 14135-11-13