האם הנזק שנגרם לאופנוע קרה לפני שנגרר, במהלך הגרירה או במגרש המשטרתי? זו הייתה אחת הסוגיות אשר בית משפט השלום נדרש להכריע בהן בשבוע שעבר (יום ב'). בהתאם לראיות נקבע כי הנזקים נגרמו במועד שבו האופנוע הוחזק במגרש על ידי חברת הגרירה "שגריר", ועל כן היא חויבה כצד ג' לשפות את המשטרה ולשלם את מלוא העלות עבור תיקון הנזקים בסך של 16 אלף שקלים, לרבות הוצאות המשפט שנקבעו לטובת התובע בסך של 5,000 שקלים. כמו כן תישא החברה בהוצאות המשפטיות של הנתבעת, משטרת ישראל, בסך של 2,750 שקלים.


לטענת הבעלים של האופנוע, הוא נגרר על ידי המשטרה כאשר היה במצב שלם ותקין ואוחסן במגרש. הוא קיבל אותו לידיו בחזרה לאחר חודשיים וחצי כשהוא ניזוק בצורה משמעותית ובמצב שונה לחלוטין ממצבו לפני שנגרר. הוא ביקש פיצוי עבור הנזקים בסכום של 16 אלף שקלים בהתאם להערכת שמאי, וכן עתר לפיצוי עבור עוגמת הנפש שנגרמה לו בסכום של עשרת אלפים שקלים.


האופנוע ניזוק מכל הצדדים ולא במוקד ספציפי, דבר שחיזק את הגרסה שהנזקים נגרמו כאשר אוחסן במגרש


טענתה העיקרית של המשטרה הייתה כי היא כלל לא היריבה המשפטית הנכונה של התובע, אלא חברת שגריר אשר גררה את אופנועו. באותו יום, הסבירה, שני חשודים אשר אחד מהם הוא התובע בכבודו ובעצמו חילקו פליירים בשכונה בירושלים כאשר הם רכובים על האופנוע. הפליירים היו למען מפלגה מסוימת, וויכוח התגלע בין שני החשודים לבין פעילים של מפלגה מתחרה. במהלך הוויכוח אחד החשודים שלף סכין.


ניידת הוזעקה למקום וראתה חשוד נמלט תוך שהוא משאיר את האופנוע מאחור. האופנוע התגלה מוסתר מאחורי פח אשפה. אז התגלה שכלי הרכב היה מעורב בפלילים, והמשטרה החליטה לתפוס אותו, ולצורך כך פנתה לשגריר. לבסוף הוחלט לסגור את התיק נגד התובע והמשטרה הסכימה להחזיר לו אתה אופנוע שאוחסן במגרש. כל נזק שנגרם לו במגרש הוא באחריותה הבלעדית של שגריר, סיימה את טענותיה. חברת שגריר מצדה טענה שלא היא גרמה לנזקים, אלא התובע עצמו.


לפי עדותו של התובע, כאשר הגיע לאחר מספר ימים אל המגרש הוא הבחין שהאופנוע אינו מאוחסן כראוי ונוצרו בו מספר שריטות. בביקור נוסף שנעשה לאחר מכן ראה שהפלסטיק שבור וסדוק, אך רק לאחר ששחרר את האופנוע גילה שהנזק חמור יותר ממה שחשב תחילה.


עדויותיהם של התובע, שוטר הסיור ונציגי שגריר גם יחד העלו מסקנה חד משמעית, שהאופנוע היה שלם לחלוטין כשהגיע למגרש. העדויות היו סותרות באשר למצב האופנוע בזמן שיצא מהמגרש, והשופטת החליטה לצדד בעדותו של התובע בעניין זה, שהייתה מהימנה ואף נתמכה בשני עדים נוספים. גם מחוות הדעת השמאית עלה שמדובר בנזק מכל הצדדים ולא בנזק במוקד מסוים שיכול היה להיגרם בתאונה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תביעת ביטוח


המסקנה היא שהנזקים נגרמו לאופנוע במגרש, ואילו המשטרה אשר תפסה אותו במצב תקין אך לא החזירה אותו באותו מצב, צריכה לפצות את התובע עבור הנזק. עם זאת, חברת שגריר צריכה לשפות את המשטרה במלוא הסכום, משום שכלי הרכב שהוחזק במגרש היה באחריותה. התביעה לפיצוי עבור עוגמת נפש נדחתה, ולפיכך שגריר תשלם 16 אלף שקלים עבור הנזקים, בתוספת הוצאות המשפט של התובע בסך 5,000 שקלים, וכן את הוצאות המשפט של המשטרה בסך של 2,750 שקלים.


תא"מ 61078-03-14