תחילה הנהג בן ה-28 כפר בכתב האישום שייחס לו עבירת נהיגה בשכרות, אך במסגרת הסדר בין הצדדים תוקן כתב האישום לעבירת נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, שהיא עבירה קלה יותר, והנאשם הודה בעבירה והורשע בהתאם להודאתו. בשבוע שעבר (יום ד') הטיל עליו בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה צו שירות לתועלת הציבור למשך 200 שעות, פסילה בפועל לתקופה של 15 חודשים, פסילה על תנאי של חצי שנה, מאסר על תנאי לתקופה של שבעה חודשים וכן קנס בסכום של 1,500 שקלים.


בטרם נגזר דינו של הנאשם התבקש שירות המבחן להגיש תסקיר בעניינו, שממנו עלה כי מדובר ברווק שגר עם ההורים ובבעלותו מסעדה. לקצינת המבחן סיפר כי הסתבך בחובות בעסק וכן סובל מתסמונת טורט קלה ומבעיות קשב וריכוז. קצינת המבחן התרשמה ממנו לטובה והגיעה למסקנה שמדובר בצעיר מתפקד וחיובי אשר משקיע בפרנסתו וללא עבר פלילי.


בית המשפט: עבירה חוזרת של נהיגה בשכרות מצדיקה מאסר, אך בשל המלצת שירות המבחן והסדר הטיעון ניתן להסתפק בעונש קל יותר


אמנם הוא הסביר כי ביצע החלטה שגויה, לקח על כך אחריות מלאה ואף הביע אכזבה מעצמו על העובדה שביצע עבירה המסכנת אותו ואת הציבור, אך עם זאת התקשה לתת הסבר מניח את הדעת לעובדה שנתפס נוהג שיכור בפעם השנייה, וקצינת המבחן התרשמה כי בכל תחומי חייו האחרים הוא מגלה אחריות, אך בתחום התעבורה אינו מספיק אחראי ומתקשה להפיק לקחים.


עוד ציינה קצינת המבחן כי להערכתה הנאשם צורך אלכוהול רק בנסיבות חברתיות ולא בצורה קבועה. בדיקת שתן שמסר נמצאה נקייה מכל סם. עונש של שירות לתועלת הציבור, לטעם קצינת המבחן, יהווה ענישה חינוכית ומרתיעה, ואילו בניגוד לכך אם יוטלו עליו עבודות שירות עסקו ימשיך להיפגע.


במסגרת ההסדר הסכימו הצדדים על כל רכיבי הענישה, מלבד עתירת המדינה לחודשיים עבודות שירות, ומנגד עתירת ההגנה להסתפק בצו שירות לתועלת הציבור. התביעה הזכירה כי מאז שהחל לנהוג בשנת 2004, הספיק הצעיר לצבור תשע עבירות תנועה, לרבות עבירת נהיגה בשכרות. לעומת זאת טענה ההגנה כי העבירה הקודמת בוצעה לפני יותר משבע שנים, והזכירה כי הפעם לא מדובר בנהיגה בשכרות אלא בנהיגה תחת השפעת אלכוהול. לבסוף צוין כי הוא עומד להתחתן ממש בקרוב, ויש לאפשר לו לפתוח דף חדש ונקי.


עבירה חוזרת של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים נתפסת בחומרה רבה בבתי המשפט, והשופטת הזכירה זאת והציגה מספר פסקי דין מחמירים שניתנו במקרים דומים. עם זאת, ניתן להתחשב גם בנסיבות אישיות ואחרות שאינן קשורות לעבירה, למשל שמדובר באדם צעיר ונורמטיבי העומד להתחתן בעוד חודשיים ומעולם לא ריצה מאסר בכלא. הוא לקח אחריות וחסך זמן יקר מבית המשפט, אך מצד שני נזקפו לחובתו הרשעות התנועה הקודמות שצבר.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


אף שהענישה הראויה במקרה זה היא מאסר, החליטה השופטת לקבל את הסדר הטיעון ולהסתפק בגזירת שירות לתועלת הציבור למשך 200 שעות, פסילה של 15 חודשים, מאסר ופסילה על תנאי וכן קנס בסך של 1,500 שקלים.


תתע"א 7372-04-14