בעקבות פרישתו של המעסיק ויציאתו לגמלאות, החלו אשתו ובתו לנהל את בית האבות הפרטי, ועקב כך פגעו במעמדו וסמכויותיו של אח ראשי, שעבד במקום קרוב לשלושים שנה והחליט להתפטר. בית דין האזורי לעבודה בחיפה סבר בשבוע שעבר (יום א') כי מדובר בהרעת תנאים מוחשית, על כן העובד התפטר בדין מפוטר, וזכאי לפיצויי פיטורין ולפיצוי בגין עגמת נפש בסך כולל של 403,270 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, לאחר 26 שנות עבודה בבית אבות פרטי, התפטר אח סיעודי כאשר היה כבן 60, והגיש תביעה לתשלום פיצויי פיטורין, זכויות סוציאליות ופיצוי בגין עגמת נפש. לטענת התובע, בשל שינוי בהנהלת המקום, שבעקבותיו אשתו ובתו של המעסיק שיצא לגמלאות החלו לנהל בפועל את בית האבות, הוא סבל מפגיעה במעמדו ומהרעה מוחשית בתנאי העסקתו.

 

התובע פנה אל המעסיק הקודם, שעמו היו לו יחסים טובים, והלין על ההתנהגות כלפיו, ובתגובה מסר המעסיק כי הוא מבין אותו, התנצל בפניו על התנהלות אשתו ובתו, ואמר כי עליו להודיע לו, האם הוא בוחר לעזוב את העבודה ולקבל פיצויי פיטורין, או להמשיך לעבוד חרף הפגיעה בו.

 

לטענת התובע, הפגיעה באה לידי ביטוי בנטילת סמכויותיו בנוגע לקבלת קשישים חדשים ולשיחות קבלה עם בני משפחותיהם, וכן בנטילת הסמכויות לפטר עובדים ולקבוע סידורי עבודה. בנוסף טען כי הוצא מהמשרד האישי, שבו עבד שנים רבות, עקב כך חש מושפל ונגרמה לו עגמת נפש רבה.

 

בנסיבות שנוצרו התובע החליט לפרוש, והמעסיק אישר לו להתפטר, תוך קבלת פיצויים. אולם מאז הלך המעסיק לעולמו, והתברר לתובע כי כספי הפיצויים שהיו צבורים לזכותו בחברת הביטוח, נמשכו על ידי אשתו ובתו, כך שקופת הפיצויים שלו נותרה ריקה.

 

מנגד טענו האשה והבת כי התובע התפטר בלא מתן הודעה מוקדמת ועבר לעבוד בחברה מתחרה בלא זכאות לפיצויי פיטורין, לכן משכו את כספי הפיצויים, לאחר ששילמו מס כחוק. בנוסף טענו התובע לא נתן התראה לתיקון אותן הנסיבות שבגינן הגיש את התפטרותו.

 

הבת ציינה כי המשרד שבו עבד התובע לא היה המשרד האישי שלו, וביצוע סידור המשמרות נלקח ממנו לאור תלונות על כך שניצל סמכויותיו לצורך ביצוע הסידור, ושיבץ את עמיתיו הקרובים למשמרות טובות יותר. וכי לקראת סיום עבודתו, היא החלה לקבל בעצמה את הקשישים החדשים ובני משפחותיהם.

 

הפיצויים שעמדו לזכות התובע בקופה נמשכו בחוסר תום לב

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, הגיע בית הדין למסקנה כי יחסי העבודה הסתיימו ביוזמתו של התובע בעקבות התנהגותן של אשתו ובתו של המעסיק כלפיו, ובשל הפגיעה בסמכויותיו ובמעמדו, ואף סבר כי ההעסקה הסתיימה בהסכמה הדדית עם המעסיק, בנוגע למועד הסיום ולזכאותו לפיצויי פיטורין.

 

בנוסף קבע כי משיכת כספי פיצויי הפיטורים של התובע, על ידי הנתבעות היא התנהלות המהווה הפרת הסכם כפי שהיה בין התובע לבין המעסיק ז"ל, ומצדיקה פיצוי בגין עגמת נפש שנגרמה לו לאחר שנות עבודה כה רבות, כאשר בחוסר תום לב נמשכו הפיצויים שעמדו לזכותו.

 

יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה
פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )

 

בנסיבות אלה קיבל בית הדין את התביעה וחייב את הנתבעות לפצות את התובע בסך של 403,270 שקלים, כולל פיצויי פיטורין, גמול עבור שעות נוספות, פדיון חופשה ופיצוי בגין עגמת נפש. זאת בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסכום של 40,000 שקלים.

 

סע"ש 38118-10-13