מורה למדעים, כבן 25 שנים, פרסם ברשתות חברתיות תכנים התומכים בדאעש ובאלקאעידה, וחשף בפני תלמידיו סמלים ופרסומים המתייחסים לארגוני טרור. בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע את המורה בעבירה של פרסום החזקה והפצת חומר של התאחדות בלתי מותרת, וגזר עליו השבוע (יום ג') תשעה חודשי מאסר בפועל ומאסר על תנאי למשך שלוש שנים, שלא יעבור עבירה נגד ביטחון המדינה המסווגת כפשע.

 

על פי עובדות כתב האישום, בתחילת שנת 2014, החל הנאשם להשתתף בקביעות בשיעורי דת סלפים במסגד ביישוב חורה, שבו הוא מתגורר עם אשתו וארבעת ילדיו. במסגרת השיעורים פגש תומך דאעש, ויחד עמו צפה בסרטים של הארגון והתעדכן על פעילותו. בהמשך נהג הנאשם להיפגש עם תושבים מאזור מגוריו ושוחח איתם על תפיסת העולם של דאעש ונכונות דרכו של הארגון.

 

במהלך תקופה זו, השמיע הנאשם באוזני תלמידיו שיר בעל תוכן דתי של דאעש, והציג בפניהם מפה של הח'ליפות העבאסית, ובנוסף הפיץ בעמוד הפייסבוק שלו סרטונים התומכים בדאעש ובאלקאעידה. בנסיבות אלה הורשע בעבירה של פרסום החזקה והפצת חומר של התאחדות בלתי מותרת.

 

מתסקיר שירות המבחן עלה כי לנאשם אין עבר פלילי. הוא למד הוראה במכללת "אחווה", ועד למעצרו עבד כמורה למדעים בבית ספר יסודי ביישוב חורה. לאורך חייו לא ניהל אורח חיים דתי, אך החל לגלות סקרנות באשר לזרמים שונים באסלאם.

 

הנאשם טען כי סבר שארגון דאעש מגן ומסייע למורדים הסורים במאבקם נגד השלטון, ותמיכתו נבעה מתוך הזדהות עם סבלם של אזרחי סוריה, ולא מתוך רצון לפגוע בישראל ובאזרחיה. הוא הפסיק לתמוך באידיאולוגיה זו בעקבות חשיפה להתנהגות האלימה והקיצונית של דאעש, ואף הבין שנעשה שימוש מניפולטיבי בפסוקי הקוראן לצורך פגיעה באזרחים.

 

קצין המבחן התרשם כי הנאשם בעל מערכת ערכים נורמטיבית, ותופס עצמו כאזרח המדינה ואינו תומך בפגיעה בישראל. על כן המליץ להטיל עליו עונש מאסר בפועל לתקופה קצרה ומאסר על תנאי.

 

המאשימה ציינה כי הנאשם פגע במעשיו בערכים מוגנים של ביטחון המדינה ושלום הציבור, וגרם נזק רב בחשיפת תלמידיו לשיר בעל תוכן דתי שהופק על ידי ארגון טרור, ופרסום סרטונים בזכות ארגוני טרור שעלולים לגרור תמיכה של אחרים בדאעש. על כן טענה כי יש להחמיר בעונשו כדי להרתיע את הרבים.

 

מנגד טען הסנגור כי תמיכת הנאשם בארגון לא היתה נגד ישראל, וכי העבירות שבהן הורשע נמצאות במדרג חומרה נמוך במיוחד, מאחר שהתכנים שהעביר לתלמידיו לא היו תכנים של תמיכה בטרור, אלא שיר בעל תוכן דתי, והמפה של הח'ליפות העבאסית אינה רלוונטית לפעילות עכשווית של ארגוני הטרור.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, סבר בית המשפט כי מעשיו החמורים של הנאשם נמשכו על פני תקופה של שנתיים, הם נעשו מתוך כוונה ותכנון, וקיים בהם פוטנציאל נזק רב לציבור, על כן קבע כי יש צורך בהרתעת הרבים מפני ביצוע עבירות מסוג זה, וגזר על הנאשם מאסר בן תשעה חודשים לריצוי בפועל, ומאסר על תנאי למשך שלוש שנים.

 

ת"פ 25796-06-15