בית משפט השלום בירושלים גזר לאחרונה את עונשו של נהג מונית שהודה והורשע בביצוע מעשה מגונה ובהטרדה מינית של נוסעת כבת 50 במהלך הנסיעה. הודאתו במעשים חסכה את הצורך לזמן את המתלוננת לעדות, ובית המשפט נתן לכך משקל רב בגזירת העונש, אך עם זאת ראה בחומרה את כיעור מעשיו והדגיש את הצורך להעביר מסר ברור לגביהם. עונשו מוקם קצת מעל הרף התחתון של מתחם הענישה, ובמסגרתו הוא ירצה שישה חודשי עבודות שירות, יפצה את האישה בסכום של 5,000 שקלים וכן הוטל עליו מאסר מותנה לתקופה של שלושה חודשים למשך שנתיים.


המקרה אירע בירושלים בשנת 2013, כאשר המתלוננת ביקשה לשוב לביתה מקניון מלחה. הנהג הציע לה נסיעה תמורת 20 שקלים, ומיד כשהחלו לנסוע החמיא למידות גופה והושיט את ידו אל עבר ירכה. האישה בתגובה דחפה את ידו והבהירה לו שלא ייגע בה. אך הנאשם המשיך בשלו ותיאר באוזניה מה היה רוצה "לעשות לה", וכשביקשה שלא ידבר אליה באופן כזה ביטל את דבריה ואמר לה שהיא מתנהגת כמו ילדה בת 16.


הנאשם: הנוסעת היא זו שיזמה את הדיבורים המיניים והציעה לקיים יחסי מין


תוך כדי דיבורו שלח שוב את ידו ונגע בנוסעת, ואף ניסה להפשיטה מהחצאית שלבשה אף על פי שהביעה התנגדות נחרצת, ביקשה ממנו שיפסיק וניסתה להסיט את שיחתם לנושאים אחרים שאינם מיניים. היא סיפרה לו שהיא אם לארבעה ילדים, אך הנהג שב וסיפר על כיבושיו ונגע בבטנה. הוא ביקש את הטלפון שלה אך היא סירבה, וההטרדות לא פסקו לאורך כל הנסיעה. מיד לאחר שירדה מהמונית התקשרה הנוסעת לבתה וסיפרה לה את שאירע ואת תחושות ההשפלה והלחץ שחוותה.


מדובר באדם בשנות ה-60 לחייו ללא עבר פלילי, נשוי ואב לילדים, העובד כנהג מונית בעשור האחרון. בשיחה עם קצין המבחן הוא הודה שנגע בנוסעת אך טען שהיא זו שיזמה את השיחה בעלת האופי המיני והיא זו שהציעה לו לקיים עמה יחסי מין. הוא ביטא צער וחרטה מצד אחד, אך מצד שני לא הבין שנהג כלפי האישה בפוגענות והתקשה לבטא אמפתיה לגביה.


קצין המבחן התרשם כי לא מדובר באדם עם דפוסי התנהגות עברייניים אלא עם אורח חיים נורמטיבי. הוא הסכים להשתלב בטיפול למבצעי עבירות מין אך המשיך להקטין את חלקו במעשים. ההתרשמות הייתה כי לא מדובר בסטייה מינית אלא בניצול הסיטואציה ובזמינות הקורבן, ולכן המלצתו של קצין המבחן הייתה לא להימנע מהרשעה, אך להסתפק בעונש שיקומי, להמשיך לשלבו בקבוצה טיפולית ולהטיל עליו צו שירות לתועלת הציבור.


חומרה ממשית יוחסה למעשיו על ידי השופטת משום שניצל את עובדת היותו נוהג ברכב ציבורי, כאשר הנוסעת שישבה לידו לא הייתה יכולה להתרחק ממנו. כתוצאה ממעשיו חשה האישה מושפלת והייתה מבוהלת ומסערת. נסיבות המקרה מחייבות העברת מסר עונשי חד וברור שירתיע נהגים אחרים וכמובן את הנאשם עצמו מביצוע עבירות מין בעתיד, סיכמה השופטת.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לכן החליטה השופטת שאימוץ המלצת שירות המבחן יהווה חריגה משמעותית מהעונש ההולם לטובתו של הנאשם, וקבעה כי העונש הראוי יהיה שישה חודשי עבודות שירות, פיצוי של 5,000 שקלים למתלוננת וכן מאסר על תנאי לתקופה של שלושה חודשים.


ת"פ 42052-07-14