אם שסירבה למסור לידיו של בן זוגה לשעבר את בתם המשותפת בניגוד למה שקבע בית הדין הרבני, הודתה בעובדות כתב האישום שהוגש נגדה בגין הפרת הוראה חוקית וכן הפרעה לעובד ציבור, בכך שסירבה למסור לשוטרים היכן נמצאת הילדה. לפני שבוע (יום ב') ניתן גזר דינה בבית משפט השלום בבית שמש, אשר החליט לקבל את טיעוני ההגנה ואת ההמלצות שהגיש שירות המבחן, ולקבוע את עונשה מבלי להרשיע אותה בעבירה פלילית. ההסכמה העונשית בין הצדדים התקבלה ועל כן הוטל עליה צו שירות לתועלת הציבור למשך 80 שעות.


בהסדר הטיעון הגיעו הצדדים לתמימות דעים לגבי הענישה הראויה, אך נותרה ביניהם מחלוקת בסוגיית ההרשעה. מאחר שהשופטת אימצה את ההסדר בכל הנוגע לענישה, עיקר הדיון בבית המשפט התמקד בשאלת הרשעתה של הנאשמת.


על פי קביעת בית הדין הרבני, בן הזוג לשעבר היה אמור לקבל את הבת לתקופה של שנה, אך האם פעלה בניגוד לקביעה זו, וכשנחקרה במשטרה סירבה להסגיר את מקום הימצאה של הילדה, צעקה והשתוללה ואף איימה על אחד השוטרים כי אם יעצור אותה היא תשרוף את תחנת המשטרה.


הרשעת הנאשמת עלולה לגרום לפיטוריה מעבודתה כסייעת בגן ילדים


מבחינת התביעה, אין כל סיבה שלא להרשיע אותה בגין מעשיה, מאחר שהרשעה לא תפגע בה באופן קונקרטי ואין במקרה זה נסיבות יוצאות דופן המאפשרות הימנעות מהרשעה. מנגד טען הסנגור כי הרשעתה עלולה לפגוע בעיסוקה במערכת החינוך ובהמשך חייה הנורמטיביים.


מדובר באישה בת 35, אם לשתי ילדות קטנות, העובדת כסייעת בגן ילדים. היא פנתה מיוזמתה לסיוע בלשכת הרווחה כדי להתחיל בהליך טיפולי שאמור להתחיל בחודשים הקרובים, וקצין המבחן התרשם כי מדובר באישה נורמטיבית המנהלת אורח חיים תקין. הרקע למעשיה הוא סכסוך עמוק ומתמשך עם בן זוגה לשעבר ומאבקים ביניהם לגבי משמורת על בתם הבכורה, המלווים בתביעות בבית הדין הרבני ובתלונות הדדיות במשטרה.


לדבריה, היא גילתה על החלטת בית הדין הרבני רק כשהפרוד שלח לה הודעת טקסט, והופתעה ממנה. החלטתה להפר את הקביעה הייתה אימפולסיבית וללא חשיבה על ההשלכות. עם זאת היא התקשתה לקחת אחריות מלאה על עבירת ההפרעה לשוטר, תוך שהיא טוענת כי השוטרים התגרו והתעללו בה. קצין המבחן המליץ שלא להרשיע אותה כדי לא לפגוע בעיסוקה.


הימנעות מהרשעת אדם אשר אשמתו הוכחה בהליכים המשפטיים היא חריג שבחריגים ושמורה אך ורק למקרים יוצאי דופן, שבהם השתכנע בית המשפט כי הפגיעה בנאשם לא תהיה מידתית ואינה שקולה לתועלת הציבורית שבהרשעתו.


בחינת פסקי דין שניתנו בנסיבות דומות העלתה כי גם במקרים חמורים יותר, פעמים רבות נעתרו בתי המשפט לעתירה להימנע מהרשעה, בייחוד כאשר שירות המבחן המליץ על כך. במקרה זה מדובר באירוע חד פעמי ובהסתבכות היחידה של האישה עם החוק, אשר הפרה את הוראת בית הדין על רקע מאבקי משמורת שהיא מנהלת עם בן זוגה לשעבר.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות
פורום רישום פלילי


היא הודתה במעשים ואף פנתה מיוזמתה לטיפול משפחתי, והרשעתה אכן עלולה לפגוע בתחום תעסוקתה ואף לפיטוריה, כאשר מדובר באם חד הורית אשר רוב עול גידול הילדות רובץ על כתפיה. על כן השתכנעה השופטת שניתן להימנע מהרשעתה, והסתפקה בהשתת העונש המוסכם הכולל שירות לתועלת הציבור למשך 80 שעות.


ת"פ 4069-04-14