ללא עבר פלילי ומבלי שהייתה סיבה לחשוד בו, התובע עוכב ונעשה עליו חיפוש על ידי המשטרה. בתביעת הנזיקין שהגיש נגד המשטרה הוא הצליח להוכיח כי לא הייתה סיבה לעכב אותו משום שכלל לא נחשד בהחזקת סמים. בשבוע שעבר (יום ב') נקבע בבית משפט השלום בתל אביב שהוא זכאי לפיצויים בסכום של עשרת אלפים שקלים מהמדינה, וכן בתשלום עבור הוצאות המשפט בסכום של 2,360 שקלים.


מקום מגוריו של התובע היה סמוך לתחנה המרכזית של תל אביב, אזור שבו קיימת פעילות מוגברת של המשטרה בשל היותו מוכה סמים. יום אחד אחר הצהריים צעד עם חברו ברחוב, כאשר לפתע עצרה לידם ניידת משטרה והשוטרים ביקשו לראות את תעודות הזהות שלהם. פרטיהם נמצאו תקינים, אך למרות זאת דרשו מהם השוטרים לרוקן את הכיסים.


בעוד חברו ציית ושוחרר לדרכו לאחר שלא נמצא דבר בכיסיו, התובע סירב ועל כן הובל לתחנת המשטרה, שם נאמר לו שהוא חשוד בהחזקת סמים. הוא המשיך בסירובו ואז ביצעו חיפוש בכוח בכליו ובגופו. בחיפוש לא נמצא דבר והוא שוחרר לביתו.


הימצאות באזור מוכה פשע וסמים אינה מהווה עילה לחשד סביר


השוטרים השפילו אותי ונהגו בי בגסות, טען בכתב התביעה, לא היה להם בדל של חשד סביר ולכן החיפוש שביצעו היה מנוגד לחוק סדר הדין הפלילי, והתבסס רק על רצונם להעניש אותי על שדרשתי יחס מכבד ועמדתי על זכויותיי. עוד טען שהוא סובל מטראומה וחרדה בעקבות האירוע המשפיל, ונגרמו לו נכות נפשית ועוגמת נפש רבה.


מהצד השני של המתרס, טענת המדינה הייתה כי התביעה היא קנטרנית, ואם תתקבל משמעות הדבר היא שאזרח יפוצה בגין פעולות אכיפה חוקיות, גם אם היו כרוכות באי נעימות. השוטרים פעלו כפי שמצופה מהם, בהתאם לחוק ובסבירות, וסירובו של התובע לריקון הכיסים לא היה סביר מאחר שהדרישה לריקון כיסים מוצדקת באזור מוכה פשע ואינה חלק מחוק חיפוש בגוף. הוא זה שגרם להשתלשלות העניינים והגביר את החשד כלפיו בשל התנהגותו. אולי השוטרים לא היו מנומסים, אך לא מגיעים לתובע פיצויים בשל חוסר נימוס, בייחוד כשלא נגרם לו כל נזק.


במסמך שקיבל התובע מהמשטרה עצמה לאחר שהגיש תלונה, נכתב שהוא לא נחשד בהחזקת סמים לפני שעוכב אלא הסיבה לעיכוב הייתה שאיים על שוטרת. אך התובע הוכיח כי כלל לא איים על השוטרת, והמשטרה לא הציגה גרסה נגדית שתוכל לסתור את דבריו. מכיוון שהשוטרים שעיכבו אותו לחקירה לא העידו, הכריעה השופטת שלא ניתן לקבוע כי חשדו בו. היא הזכירה שסמכות המשטרה לבצע חיפוש היא בתנאי שיש חשד סביר, אך במקרה זה לא הוכח חשד כזה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום סמים


נקבע שפעולות המשטרה חרגו מפעולות סבירות ולפיכך עליה לפצות את התובע. עם זאת, בניגוד לטענת התובע, השופטת לא השתכנעה כי באמת נגרם לו נזק נפשי כתוצאה מעיכובו, אם כי ללא ספק הוא חווה השפלה, זעם ובושה כאשר בוצע בו חיפוש גופני בחלקיו המוצנעים בעודו עירום וכבול באזיקים. הוא יפוצה בעשרת אלפים שקלים, וכן יקבל תשלום עבור ההוצאות המשפטיות בסך של 2,360 שקלים.


ת"א 57278-05-12