קטין כבן 13, שיחק סמוך לביתו בשולי הכביש בכיסא גלגלים נטוש, וכאשר לחץ על כפתור ההפעלה ידו נתפסה בשרשרת הכיסא, וכתוצאה מכך אצבעותיו נקטעו. הקטין טען כי המועצה המקומית אחראית לנזק שנגרם לו, מכיוון שלא דאגה לפנות את המפגע מהרחוב. בית משפט השלום בנצרת קיבל בשבוע שעבר (יום ו') את התביעה וחייב את המועצה המקומית ג'דיידה-מכר לפצות את התובע בסך של 165,000 שקלים.

 

על פי עובדות התביעה, בחודש אפריל 1999, כאשר התובע היה כבן 13 שנים, הוא שיחק בשכונת מגוריו ביישוב ג'דיידה-מכר, ומצא כיסא גלגלים זרוק ונטוש בשולי הרחוב. הנער התיישב על הכיסא ולחץ על כפתור ההפעלה, ובעת שהכיסא החל לפעול נתפסו אצבעות ידו הימנית בשרשרת הכיסא וכתוצאה מכך נקטעו לו שתי אצבעות.

 

הנער שמר את האצבעות שנחתכו בתוך החולצה שלו, ועובר אורח פינה אותו לקבלת טיפול רפואי. העד לא ראה את התרחשות התאונה, אך אישר את גרסתו של התובע ומסר כי ראה אותו צורח ברחוב עם דם על הידיים ואמר שנחתך משרשרת של עגלת נכים. העד הסיע אותו לבית חולים, ולאחר שמשפחתו של הנער הגיעה הוא עזב את המקום.

 

התובע טען כי מספר ימים לפני שאירעה התאונה, הוא הבחין בכיסא גלגלים נטוש וסבר כי הוא שייך למישהו לכן לא התקרב אליו, אך ביום האירוע סקרנותו גברה והוא החליט להתיישב על הכיסא ולהפעיל אותו. לטענת התובע המועצה התרשלה, בכך שלא דאגה לפינוי האשפה ולהסרת מפגעים מהרחוב למרות הסכנה הנשקפת לחיי התושבים.

 

מנגד טענה המועצה כי התאונה אירעה בשל רשלנותו הבלעדית של הנער, אשר היה מודע לסכנה הטמונה בעקבות השימוש בכיסא נטוש שבעליו זרקו אותו לאור חוסר תקינותו. בנוסף טענה כי לא ניתן לצפות מעובדי המועצה להיות נוכחים ברחובות בכל שעות היממה כדי לפקח על כל חפץ שנזרק לרחוב.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קיבל בית המשפט את גרסת התובע והשתכנע כי הוא נפגע מכיסא גלגלים שהיה זרוק בשולי הכביש, וקבע כי מאחר שהתאונה אירעה במקום הנמצא בשטח שיפוטה של המועצה, ומעצם מעמדה כרשות מקומית שמחזיקה את הפיקוח על השטח, היא חבה חובת זהירות מושגית כלפי התובע.


העירייה היתה צריכה לדאוג לפינוי הכיסא הישן מהרחוב

 

בית המשפט ציין כי על המועצה מוטלת האחריות לדאוג לשלום הציבור ולדאוג כי הכביש שעליו היא אחראית יהיה פנוי מכל מפגע לא בטיחותי. בנוסף סבר כי המועצה היתה יכולה לצפות כי גרוטאה כמו כיסא גלגלים, שנזרק בשולי כביש ראשי ולא פונה במשך מספר ימים, עלול לגרום לנזק גופני לעוברי האורח, ובעיקר לילדים שסקרנותם הטבעית תוביל אותם לשחק ולגעת בכיסא נטוש ומקולקל, ובכך יהיו חשופים לסיכון של פגיעה פיזית.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בית המשפט השתכנע כי מדובר במעשה אימפולסיבי ותמים של נער צעיר, לכן קבע כי אין מקום לייחס אשם תורם לתובע, בשל גילו הצעיר וכושר שיפוטו המוגבל, ואף קבע כי התובע לא יכול היה בעת האירוע להעריך את עוצמת הפגיעה הצפויה וכריתת אצבעותיו בעקבות המשחק בכיסא. בסופו של דבר חויבה הנתבעת לפצות את התובע בסך של 165,000 שקלים בגין הפסד השתכרות, הוצאות רפואיות וכאב וסבל. זאת בצירוף שכר טרחת עורך דין בשיעור של 20% והוצאות משפט.

 

ת"א 36235-05-10